Dure melk stuwt winst van Campina

De sterk gestegen melkprijs heeft vorig jaar zuivelbedrijf Campina een goed jaar bezorgd. De prijs steeg vooral door het afgenomen aanbod vanwege de mond- en klauwzeercrisis. De coöperatie Campina moest wel 7 miljoen euro uittrekken voor extra hygiëne-en vervoerskosten in verband met deze ziekte.

De zogenoemde prestatieprijs verbeterde met 8 procent. Campina hanteert deze term als een vorm van bedrijfsresultaat, omdat het als coöperatie geen gebruikelijke winstcijfers geeft. Het verdeelt de opbrengst onder de ruim 7.000 aangesloten boerenbedrijven. Die zagen de opbrengst per 100 kilo melk met 2,90 euro stijgen tot 37,80 euro. Hiervan dragen zij 90 eurocent per honderd kilo af aan de algemene reserve van Campina.

De omzet van het gehele bedrijf bleef vorig jaar met 3,9 miljard euro nagenoeg gelijk. Campina noemde 2001 gisteren bij de presentatie van de jaarcijfers een ,,uitzonderlijk jaar'' als gevolg van de mkz-crisis, en daardoor de hoogste melkprijs in tien jaar. In Polen en Rusland zag Campina de verkopen flink stijgen.

De resultaten in Nederland vielen tegen. Campina wil dit jaar, net zoals vorig jaar met Mona is gebeurd, gaan reorganiseren maar de precieze invulling is nog niet bekend. Mogelijk treft de coöperatie een gunstige regeling met het relatief grote aantal 55-plussers die bij de onderneming werken.