GALERIESELECTIE

SUCHAN KINOSHITA

Het was een tijdje stil rond Suchan Kinoshita, de kunstenaar die in 1960 in Tokio geboren werd als dochter van een Japanse vader en een Duitse moeder en sinds lange tijd in Nederland woont. In de jaren negentig verwierf ze roem met opmerkelijke installaties die het midden hielden tussen beeldende kunst en theater. Uit Kinoshita's werk spreekt een fascinatie voor alledaagse voorwerpen en gebeurtenissen. Zo ontleedde ze voor de tentoonstelling This is the show and the show is many things in Gent de inhoud van stofzuigerzakken van buurtbewoners. Gedurende de tentoonstelling onderzocht de kunstenaar in een ter plekke gebouwd laboratorium met een pincet de inhoud van de stofzuigers en stalde haar ontdekkingen uit op glasplaten.

Haar nieuwe installatie, te zien bij Ellen de Bruijne Projects, draagt de mysterieuze titel `Het moet dinsdagochtend geweest zijn'.

Installatie van Suchan Kinoshita.

Ellen de Bruijne Projects,

Rozengracht 207A, Amsterdam.

Tot en met 13 april, dinsdag tot en met zaterdag 13-18u.

MARIN KASIMIR

De in België wonende kunstenaar Marin Kasimir (1957) maakt panoramische foto's van stedelijke architectuur. Kijkend naar zijn langgerekte foto's kun je dwalen langs de bebouwde en nog te bouwen delen van de stad, langs winkelstraten, pleinen, etalages, auto's en inwoners. Kasimir maakt voor zijn zeer gedetailleerde foto's gebruik van een roterende camera die om haar as draait en gedurende een etmaal opnames maakt. Hierdoor krijgen zijn foto's een cinematografisch verloop. Op de tentoonstelling Booked Out in Galerie De Expeditie zijn foto's te zien die Kasimir in opdracht van de steden Parijs en Almere maakte.

Booked Out van Marin Kasimir. Galerie De Expeditie, Leliegracht 47, Amsterdam. T/m 13 april, wo t/m vr 10u30-18u, za 14-18u.

MARCEL VAN EEDEN

Al jaren werkt Marcel van Eeden aan een indrukwekkend corpus van tekeningen die allemaal gebaseerd zijn op beeldmateriaal van vóór 1965, het jaar van zijn geboorte. De onderwerpen lopen uiteen van stadsgezichten, chique interieurs en stemmige cafés tot explosies, abstracte patronen en teksten uit kranten en boeken. Van Eeden wil als het ware de tijd van voor zijn geboorte reconstrueren. Door het natekenen van het oude beeldmateriaal zet hij de tijd die hij zelf nooit beleefde letterlijk naar zijn hand. Aanvankelijk maakte Van Eeden zijn nauwkeurige potloodtekeningen uitsluitend op een formaat van 19 x 14 cm, maar de laatste jaren tekende hij ook op een formaat van 19 x 28 cm, waardoor de voorstellingen een meer panoramisch karakter hebben.

Tekeningen van Marcel van Eeden. Galerie Maurits van de Laar, Herderstraat 6, Den Haag. 17 maart t/m 14 april, wo t/m za 12-18u.

MARC STANDING

Met zijn tentoonstelling A post apocalyptic independance speelt de blanke Zimbabweaanse schilder Marc Standing (1976) in op de presidentsverkiezingen die de afgelopen week in zijn land gehouden werden. Dat hij zich in zijn figuratieve schilderijen kritisch durft uit te laten over de politieke en economische situatie in Zimbabwe getuigt van moed. Zo beeldt hij president Mugabe spottend af met aureolen en bloederige klodders rode verf.

Schilderijen van Marc Standing. Galerie Wawana, Hoogbrugstraat 14, Maastricht. T/m 27 april, do en vr 12-18u, za 12-17u.

MARIJKE DE GOEY

Ze ontwierp bruggen, stadspleinen en de interieurs van de Nederlandse dubbeldekkertreinen. De Amsterdamse kunstenaar Marijke de Goey kreeg in ons land bekendheid met haar monumentale werken voor de openbare ruimte. Zo was het door haar ontworpen `Dansend Vierkant' bij Arnhem een tijdlang het grootste kunstwerk van Nederland. Naast deze grote kunstwerken, door De Goey omschreven als sieraden voor het landschap, heeft de kunstenaar ook diverse sieradenlijnen ontworpen en vervaardigd. De subtiele, ragfijne sieraden worden door De Goey `sculpturen voor het lichaam' genoemd. Op haar tentoonstelling Heartline zijn ontwerpen voor zowel grote als kleine kunstwerken te zien.

Heartline van Marijke de Goey. Galerie Dutch-Art.nl, Coolhaven 50-52, Rotterdam. T/m 14 april, wo t/m zo 12-17u.