Simpele beelden liefde in Teheran

In Iran is niet Abbas Kiarostami of Mohsen Makhmalbaf de meest gelauwerde filmregisseur, maar voormalig acteur Majid Majidi (Teheran, 1959). Drie keer achter elkaar won een film van Majidi het nationale Iraanse festival (`Fajr festival'), te weten Children of Heaven, Color of Paradise en, vorig jaar, Baran. Majidi's films worden in eigen land geprezen om hun moreel hoogstaande kwaliteiten en verfijnde vormgeving. Dat oordeel wordt ook in Noord-Amerika gedeeld, waar alle drie de laatste films van Majidi de hoofdprijs van het festival van Montreal kregen en een bredere verbreiding dan de meeste in Europa bekende Iraanse films.

Baran gaat ook nog eens, net als Makhmalbafs Kandahar en Abolfazl Jalili's Delbaran over Afghaanse vluchtelingen in Iran. Het is een simpele, transparante vertelling, over ontberingen, liefde en opoffering, met een hang naar het melodramatische en naar mooifilmerij.

Het verhaal vertelt van een bouwplaats in Teheran, waar illegale Afghaanse vluchtelingen tegen een hongerloontje en onder afschuwelijke omstandigheden zwaar werk verrichten. We zien hun gezwoeg door de ogen van een jonge Turkse Iraniër, Lateef, die er de thee rondbrengt. Op een dag wordt Lateef vervangen door een tengere jongen, Rahmat, die het cementsjouwen niet goed aankan. De kijker ziet, in tegenstelling tot Lateef en alle andere personages, meteen dat Rahmat eigenlijk een meisje is. Lateef is boos dat hij zijn prettige baantje kwijt is, totdat hij ontdekt dat hij een zij is. Bovendien zet ze lekkerder thee en maakt het gezelliger in de helleput.

Dan wordt Lateef verliefd op Rahmat, die eigenlijk Baran heet, en gaat ook minder slecht denken over die vervelende Afghanen, die het werk van de Iraniërs inpikken.

Cameraman Mohammad Davudi maakt prachtige beelden bij deze universeel toe te juichen boodschap, maar als film wordt Baran toch echt overschaduwd door de meeste andere recente films uit Iran. Je zou het werk van Majidi bijna de Hollywoodversie van de nieuwe Iraanse cinema kunnen noemen.

Baran. Regie: Majid Majidi. Met: Hossein Abedini, Mohammad Reza Naji, Zahra Bahrami. In 8 bioscopen.