Kopers van cd's vergrijzen

Er lijkt een `vergrijzing' plaats te vinden onder cd-kopers. Jongeren in de leeftijd van 12 tot 19 jaar hebben in het afgelopen jaar bijna eenderde minder cd's gekocht dan vijf jaar geleden. Vijftigplussers kochten juist eenvijfde meer cd's in de afgelopen vijf jaar. Dit blijkt uit de verkoopcijfers van branchevereniging NVPI, die de entertainmentsector vertegenwoordigt, over het afgelopen jaar.

De daling onder jongeren, voorheen de belangrijkste doelgroep, is vooral te verklaren uit het gemak waarmee ze al dan niet illegale kopieën voor zichzelf en anderen kunnen maken, aldus de NVPI. Uit recent Amerikaans onderzoek blijkt dat 23 procent van de consumenten op andere wijze aan muziek komt, bijvoorbeeld via vrienden of via internet.

In totaal verkochten de Nederlandse platenmaatschappijen vorig jaar 5,5 procent minder cd's, namelijk 32,4 miljoen. Meer dan de helft daarvan was popmuziek. Consumenten kochten ruim het dubbele aantal blanco cd's, zo'n 70 miljoen. In waarde daalde de verkoop van cd's met slechts 1 procent. Dat komt voornamelijk omdat muziekalbums vorig jaar 4,3 procent duurder werden. Het aantal verkochte singletjes, die voornamelijk door jongeren worden gekocht, daalde met 7 procent.

De enige geluidsdrager die meer verkocht werd was het vinyl. Tegenover vijf jaar geleden werd bijna 40 procent meer langspeelplaten verkocht. Dit is voornamelijk te verklaren door de stijgende vraag naar Dance-muziek, die door discjockeys en consumenten vooral vanaf vinyl wordt beluisterd.

Cd-speciaalzaken zagen hun marktaandeel het afgelopen jaar dalen ten koste van supermarkten, benzinestations en drogisterijen. Het best verkocht het album van K-otic, product van het televisieprogramma Starmaker, dat ook de best verkochte single van het jaar leverde.