Het spook van het Louvre is terug

Het spookt in het Louvre. Dat deed het al in 1927, toen er over het spook een film werd gemaakt, en in 1965, toen op de Franse en iets later ook op de Nederlandse televisie het spook het Parijse museum onveilig maakte. Wellicht geïnspireerd door het succes van The Mummy, een remake van een oude Amerikaanse film, waart er nu weer een spook rond op de Egyptische afdeling. Eng is het dit keer niet, want het is bijna van begin af aan duidelijk wie er voor spook speelt.

Belphégor Le Fantôme du Louvre is na een veelbelovend ouderwets begin in Egypte ondanks het hoge budget vooral een les in knulligheid. Het scenario, de dialogen, het acteren, de kostuums, de hordes digitale effecten doen niets anders dan de tenen krommen. De makers, regisseur Jean-Paul Salomé en producent Alain Sarde, laten zelfs het Louvre saai lijken. Ook de gezichten van Sophie Marceau, Julie Christie en de cameo van Juliette Gréco, die in de televisieserie het spook speelde, kunnen Belphégor niet redden. Een klein beetje leuk is alleen het optreden van de Franse zangeres Patachou als de moeder van Marceau. Helaas gaat zij na een kwartier dood.

Er komen de laatste tijd veel goede films uit Frankrijk, zoals Amélie en de hier nog uit te brengen Fat Girl en L'emploi du temps. Zou het toeval zijn dat deze films goed zijn én in het geheel niet lijken op wat er doorgaans in Hollywood wordt geproduceerd? Belphégor kan de vergelijking met Amerikaanse avonturenfilms in ieder geval niet doorstaan. Daar is deze Franse mummie te onbeholpen voor.

Belphégor, Le Fantôme du Louvre. Regie: Jean-Paul Salomé. Met: Sophie Marceau, Michel Serrault, Frédéric Diefenthal, Julie Christie, Patachou. In: De Melkweg, Amsterdam; Trianon, Leiden; Molenstraattheater, Wageningen.