Edo de Waart verlaat Opera al in 2004

Edo de Waart (60) stapt na het seizoen 2003-2004 op als chef-dirigent van De Nederlandse Opera. Hij wil meer tijd overhouden voor zijn gezinsleven, maar zal wel beschikbaar blijven als gastdirigent.

Het vertrek van De Waart, wiens contract liep tot 2005, komt onverwacht. Bij zijn aantreden in september 1999 zei hij dat met zijn chefschap bij De Nederlandse Opera ,,al zijn artistieke wensen in vervulling waren gegaan'', en dat hij niet uitsloot dat hij zijn contract ook na 2005 ,,nog voor een jaar of vijf'' zou verlengen. Het nieuws van zijn vervroegde vertrek werd op verzoek van De Waart `onopvallend' bekendgemaakt tijdens de seizoenspresentatie van de Nederlandse Opera. De Waart is momenteel in Sydney, waar hij chef is van het Sydney Symphony Orchestra, en is pas in mei weer in Amsterdam bereikbaar voor commentaar.

In het komende seizoen dirigeert De Waart bij de Nederlandse Opera drie nieuwe producties met drie verschillende orkesten. In De zaak Makropoulos van Janácek leidt hij zijn eigen Radio Filharmonisch Orkest. In die productie maakt Ivo van Hove, artistiek leider van het Holland Festival en Toneelgroep Amsterdam, zijn regiedebuut bij de Nederlandse Opera. Verder dirigeert De Waart Puccini's Madama Butterfly bij het Nederlands Philharmonisch Orkest in de enscenering van Robert Wilson, en leidt hij het Rotterdams Philharmonisch Orkest in een nieuwe productie van Beethovens Fidelio, geregisseerd door Robert Carsen.

Eigentijdse nieuwe opera komt van Tan Dun (Tea) en Peter Eötvös (Le Balcon).Bernd Alois Zimmermans Die Soldaten wordt geregisseerd door Willy Decker. Mozarts La clemenza di Tito, geregisseerd door Pierre Audi, krijgt nieuwe recitatieven van de de Duitse componist Manfred Trojahn. Sopraan Charlotte Margiono zingt de rol van Vitellia en keert terug in Euryanthe van Carl Maria von Weber met het Koninklijk Concertgebouworkest onder Hans Vonk. De Amerikaanse sopraan Carol Vaness zingt de titelrol in Verdi's Macbeth, gedirigeerd door Carlo Rizzi en geregisseerd door Luc Bondy. Reprises zijn er van Sjostakovitsj' De Neus met dirigent Gennadi Rozjdestvenski en Mozarts Die Zauberflöte in de vormgeving van Karel Appel.

De Nederlandse Opera overlegt nog met de gemeente Amsterdam over een tweede, kleiner podium in een voormalige tramremise in Amsterdam-West of bij het Muziektheater. Daar zouden voor een publiek van 300 tot 500 mensen kleinschalige producties worden uitgevoerd.