Ovaties voor zigeuners in het Concertgebouw

`Hoppa' riep Cristina Turcu Preda zaterdag te pas en te onpas bij de drie liedjes die ze tijdens de `Night of the Gypsies' mocht zingen. Het smaakte als zigeunersaus van Honig over een gerecht dat van zichzelf al voldoende smaak had. Snelheid en virtuositeit, dat waren de ingrediënten waarmee het kwintet van accordeonist Fulgerica de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw al binnen een minuut tot een ovatie verleidde.

En zo bleef het tot het eind. Er werd een beetje gezongen, er was een showcase voor de cimbalomspeler, maar het meest imponeerde de manier waarop deze band, aangejaagd door een formidabel stuwende contrabassist, blijk gaf van zijn swingvermogen. Ingewikkelde riedels in perfect unisono met van tijd tot tijd enkele messcherpe modulaties, dit was blijkbaar precies wat de bijna uitverkochte zaal zich voorstelde bij zigeunermuziek.

Het debuut van deze Mahala-zigeuners, afkomstig uit de Roemeense hoofdstad Boekarest, contrastreerde nogal met het uit Bosnië afkomstige Mostar Sevdah Reunion. Deze band heeft een prachtige cd op zijn naam staan, speelde vorig jaar in het KIT Tropentheater en hoefde zich dus niet meer te bewijzen. Het resultaat was een relaxed concert op een bevredigend professioneel niveau. Tot echt drama kwam het pas na middernacht toen deze band zich net als op de recente cd A Gypsy Legend schikte rond Aban Bajramovic. Deze Servische troubadour, die 650 liedjes op zijn naam heeft staan, hanteert een rijk versierde stijl. Soms denk je daarbij aan Turks of flamenco maar ook chansonniers als Bécaud en Aznavour lijken soms heel dicht in de buurt. Bajramovic is een zanger die overal thuis hoort, al was het maar om zijn prachtige, alleen door gitaar en percussie ondersteunde liefdeslied Sila kale bal (Zij heeft zwart haar).Dat er na deze lange `Night of the Gypsies', georganiseerd door het platenlabel World Connection, woensdag in Vredenburg een `Festival van de Zigeunermuziek' plaatsvindt is frappant. Is dit feestje met Romano Drom, Vera Bila en de Familja Lela aanvullend bedoeld of is het slechts een toevallig resultaat van de vrije concurrentie? Dat het Utrechtse programma met zijn toegangsprijs van 18 euro bijna half zo duur als dat in Amsterdam zou bijna doen denken dat ook gypsy-land door rangen en standen wordt geregeerd.

Joden, Roemenen, zigeuners en Serviërs hebben één ding met elkaar gemeen: zij dragen allemaal een zwarte hoed, zei laatst een een Servische accordeonist. In het Amsterdamse Concertgebouw was geen hoofdeksel te bekennen. Zelfs die enkele verdwaalde Griek die bij `hoppa' hevig klapte had zijn hoedje thuisgelaten.

Concert: Night of the Gypsies. Gehoord: 9/3 Concertgebouw, Amsterdam.