Meesterpianisten

,,Het verschil tussen een goede pianist en een meesterpianist laat zich moeilijk in woorden vangen. Technisch is iedereen tegenwoordig zò begaafd – dat volstaat niet meer. Het gaat om het surplus, en dan kan alleen luisterervaring je leren welke pianisten in zeggingskracht en uitstraling heer en meester zijn. Daar komt bij dat échte meesterpianisten zelden voortkomen uit het niets. Je hoort namen noemen in de wandelgangen van concerten, oudere pianisten tippen me over begaafde jonge collega's en ik krijg véél bandjes opgestuurd. En heel soms zit daar dan iemand tussen van wiens spel je écht op tilt slaat. Een meesterpianist!''

Marco Riaskoff (Lausanne, 1946) is eigenaar, oprichter en managing director van Riaskoff Concert Management, vooral bekend van de eigen serie Meesterpianisten in het Amsterdamse Concertgebouw. Het impresariaat viert zondag het vijftienjarig bestaan van de serie met een jubileumconcert door pianisten Enrico Pace en Igor Roma. In de Grote Zaal spelen zij verschillende werken voor twee piano's naast Bartóks Sonate voor twee piano's en slagwerk.

,,Ik ben in 1985 begonnen op een kleine etage in Amsterdam Zuid met het oude bureau van mijn vader en één telex. Voordien deed ik ervaring op bij concertdirectie De Koos en het Nederlands Impresariaat. Géza de Koos, de oude eigenaar, gaf me wijze raad. Hij zei: ,,Voel je als impresario nooit te goed om je dienstbaar op te stellen. Het is je vak bij alle concerten aanwezig te zijn.'' Hij had gelijk. Je moet feeling houden met je artiesten, met hoe ze spelen. Dat is en blijft de kern van dit vak.

,,Ons bureau doet het management van onder meer strijkers, dirigenten én pianisten, maar de serie Meesterpianisten is ons visitekaartje. In mijn vorige banen organiseerde ik ook pianoseries, dus ik wist dat daar een markt voor was. Maar anders dan de concurrerende pianoseries die destijds bestonden, wilde ik niet alleen `eigen' musici presenteren. Dat leek mij een slechte formule, en uiteindelijk hebben die series elkaar inderdaad weggeconcurreerd. Mijn plan was klein te beginnen, maar groot te denken. Dus belde ik mijn collega's op om ook hún toppianisten in mijn serie te kunnen plaatsen. Vanaf het eerste seizoen bracht mijn serie namen als Bolet, Brendel, Perahia, Pollini, Pogorelich en Cherkassky.

,,Eén van mijn doelstellingen is jaarlijks een nieuwe meesterpianist te introduceren, maar ook oude grootmeesters te blijven uitnodigen. Een fenomeen als Arcadi Volodos ontdekte ik in '96, op een krakende cassette waar ik stil van werd. Hij bleek een pianostudent te Madrid en nog volslagen onbekend! Uiteindelijk heb ik hem in Nederland en verschillende andere landen geïntroduceerd. Komend seizoen is de beurt aan Jonathan Gilad (20), die Beethoven en Schubert speelt met een voor zijn leeftijd bijna ongeloofwaardige rijpheid en diepgang.

,,Natuurlijk valt een recital ook wel eens tegen. Een paar seizoenen terug speelde György Sandor in de serie. Zijn Bartók en Kodály-vertolkingen zijn uniek, maar hij wilde ook Bach en Mozart spelen. Kun je dat iemand van 86 weigeren? En kun je dan verwachten dat hij dezelfde perfectie bereikt als iemand van twintig? Zo ook speelde Lazar Berman wel eens ietsje minder, en ook Svjatoslav Richter sloeg er in zijn tijd af en toe stevig naast, al was het dan niet in mijn serie. Maar wát een musici, wát een zeggingskracht!

,,Dienstbaarheid is mijn tweede natuur geworden. Musici moeten alleen over muziek hoeven nadenken, en daartoe moet ik alles – instrument, hotel, stemmer, repetitieruimte, donkere gordijnen voor de slechte slapers – zo goed mogelijk regelen. Dat vereist soms dat je jezelf wegcijfert, maar je krijgt er zoveel voor terug De muziek, de gesprekken, de vriendschappen. Ik ga met dit vak door tot ik het niet meer kan. Musici gaan toch ook niet met pensioen?''

Jubileumconcert Serie Meesterpianisten m.m.v. Enrico Pace en Igor Roma: 17/3 Concertgebouw, Amsterdam. Res.: (020) 6718345. Aanvraag seizoensbrochure mail@riaskoff.nl of (020) 664 53 53