Uitstel vijfde baan Schiphol

De vijfde landingsbaan van Schiphol kan vrijwel zeker niet begin volgend jaar in gebruik worden genomen, doordat de Eerste Kamer dwarsligt bij de behandeling van de `Schipholwet'.

Op de VVD na willen alle fracties in de senaat dat minister Netelenbos (Verkeer) de wet opnieuw naar de Raad van State stuurt voor advies. De eerste keer gebeurde dat voorafgaand aan de behandeling in de Tweede Kamer, vorig najaar. De fracties daar gingen morrend akkoord. Verschillende woordvoerders zeiden geen enkele verbetering voor het milieu te verwachten van de nieuwe wet.

De fracties in de Eerste Kamer hebben tijdens de nu lopende schriftelijke voorbereiding al eerder geopperd een nieuw advies te vragen, maar de minister weigerde daaraan te voldoen. Volgens de woordvoerders van de verschillende fracties is de wet de afgelopen tijd zo ingrijpend gewijzigd, dat een dergelijke toets noodzakelijk is. Het CDA vindt het advies ook nodig om de nieuwe regeling te vergelijken met Europese wetgeving.

Namens de PvdA stelt senator F. Castricum ,,niet verrast'' te zijn door de ,,negatieve reactie van de minister''. Toch blijft het voor de partijgenoten van de minister een vraag of ,,de omvang en de complexiteit van de wet geen rechtvaardiging bieden om het verzoek alsnog te honoreren''.

De Schipholwet is een zogenoemde kaderwet die via algemene maatregelen van bestuur verder wordt ingevuld, bijvoorbeeld voor de indeling van de luchthaven of de werkzaamheden van de luchtverkeersleiding. De Tweede Kamer zou voor de zomer deze voorstellen behandelen, waarover de Raad van State ook nog een spoedadvies moet uitbrengen.

Eerder deze week spoorde minister Netelenbos de fracties per brief aan hiermee niet te wachten, omdat Schiphol zonder deze wet de vijfde baan niet mag gebruiken. Het was de bedoeling dat de luchthaven al in november van dit jaar met proefvluchten op de vijfde baan zou beginnen. Na een jaar zou die dan volledig te gebruiken zijn.