Roken en lekker tuffen op de FietsRai

De verkoop van fietsen is vorig jaar met tien procent gedaald. Dat blijkt uit cijfers die gisteren bij de opening van de FietsRai 2002 bekend zijn gemaakt.

Gezondheid troef. Op het fietsparcours in de Randstadhal van de Rai steken twee vrouwen de brand in zelfgerolde shagjes. Geen probleem, de fietsen die gereed staan hebben hulpmotortjes, schone longen zijn overbodig. De dames tuffen over het slingerpaadje, langs plastic planten en katoenen paddestoelen. Dure elektrische en hightech-fietsen vormen een belangrijk onderdeel van de beurs dit jaar. Hiermee borduurt de branche voort op de tendens van 2001: de consument bleek veel geld uit te geven voor een fiets, gemiddeld 530 euro.

Het aantal verkochte fietsen daalde in 2001 met 10 procent: van 1,517 miljoen naar 1,365 miljoen, een gevoelige achteruitgang. De Rai en de Stichting Fiets noemen als oorzaken voor de terugloop de MKZ-crisis, die het recreatieve fietsen maandenlang beperkte, en de economische afkoeling na 11 september. Doordat er wel meer duurdere fietsen zijn verkocht, bleef de totale omzetdaling van de fietsenbranche beperkt tot 5 procent. Inclusief accessoires kwam de gehele sector uit op een jaaromzet van 1,09 miljard euro. De Rai verwacht dat de fietsenmarkt dit jaar zal aantrekken.

Dat is ook goed voor het evenementencomplex zelf: hoe beter de branche, hoe meer standhouders. De Rai heeft ook een reputatie hoog te houden. De Rijwiel en Automobiel Industrie dankt zijn blote bestaan aan de fiets. De Rotterdamse rijwielfabrikant Bayer hield in 1895 de eerste tentoonstelling van fietsen in Amsterdam.

VVD-leider Hans Dijkstal viel gisteren de eer te beurt de veertigste FietsRai te openen. De VVD? Nooit geweten dat daar liefde voor het rijwiel bestond. Daar gaat het juist om, legt de fietsenman van de Rai, Gerrit Jan Stokreef uit: ,,De VVD hield een paar jaar geleden een pleidooi voor het grondrecht op mobiliteit. We wilden hen daarom op hun verantwoordelijkheid wijzen. De fiets is een belangrijke schakel in de mobiliteit.'' Stokreef rekent voor dat van de 5,7 miljard autoritten per jaar meer dan de helft korter is dan 7,5 kilometer. ,,In veel gevallen kan de fiets de auto nog vervangen.'' Dijkstal liet zich ter plekke evenwel niet uit over het onderwerp.

Het hoogtepunt voor de fietsliefhebbers was gisteren de bekendmaking van de fiets van het jaar. And the winner was...: Gazelle ScooterBike Pro. Klinkt als een brommertje, maar heet een `moderne stadsfiets'. Vering en brede banden zorgen ervoor ,,dat allerlei stadse oneffenheden zoals stoepen en tramrails ongemerkt onder de fiets doorglijden'' zegt Gazelle. Helaas was de `scooterbike' die er stond niet beschikbaar voor een test over de vele Amsterdamse oneffenheden.