De pijp uit

Een zware week voor Corus. Het staalconcern raakt de komende jaren een belangrijke markt kwijt nu president Bush heeft besloten hoge heffingen te leggen op geïmporteerd staal. Jaarlijks gaat maar liefst 1,2 miljoen ton Corus-staal de oceaan over.

Daartoe bleef het slechte nieuws niet beperkt. Het gesprek in IJmuiden gaat dezer dagen vooral over de 30 jaar oude stoomtreinen die in één van de hoogovens dreigt te verdwijnen. De betrokken vrijwilligers zijn de wanhoop nabij.

Vanwege de ,,beeldbepalende bijdrage'' aan het imago van Corus heeft de ondernemingsraad inmiddels de protestvlag gehesen. Al duizenden gasten en toeristen hebben het grote bedrijventerrein en de haven in IJmuiden per spoor bezocht. Zonde om ermee op te houden, zo vindt de directie ook, maar jaarlijkse exploitatiekosten van 600.000 euro zijn in deze zware tijden te veel. Dan maar de pijp uit. Een van de locomotieven moet zelfs binnenkort voor 450.000 euro een beurtje krijgen. De ondernemingsraad vraagt zich af of die kosten echt zo hoog zijn, maar de directie heeft andere zorgen. Later deze maand mag het staalbedrijf honderden miljoenen euro verlies bekendmaken.

Alle beetjes helpen in deze barre tijden. Dat geldt ook voor de Nederlandse Spoorwegen. IJmuiden wacht daarom al enige tijd op een telefoontje uit Utrecht. Zoals de frequente spoorklant weet: elke bijdrage om het materieeltekort van de NS te verminderen is meegenomen. Naar verluidt staan de locomotieven bij Corus voor nul in de boeken, dus elk aannemelijk bod zorgt direct voor een bijdrage aan het resultaat.