De boot in

De twee kezen knijpen 'm een beetje. Kees Storm, scheidend chief van koopgrage verzekeraar Aegon, en Cees van der Hoeven, de overnamebeluste chef van Ahold, moeder van marktleider Albert Heijn, zien hun wereld opeens drastisch veranderen.

Zij moeten zich matigen. Hun handelsmerk, grote Amerikaanse overnames, is voorlopig passé. En thuis is ook niet alles pluis.

Uitgerekend gisteren, de dag van de geplande goed nieuwsshow van de Ahold-winst-stijging, komt de reddingsactie van Casino voor de kleinere Nederlandse concurrent Laurus (Konmar, Edah, Super de Boer).

Wist Van der Hoeven dat al als commissaris van ABN Amro, een van de financiers van Laurus? Waarschijnlijk niet. En wat zeg je, als een grote Europese concurrent opduikt? Zij hebben voorlopig hun handen vol aan zichzelf.

Nog een pechvogel. Ook gisteren. Aegon vierde, zoals Storm dat ooit noemde, haar winstrecord. Nu het slechte nieuws. Dit jaar ontbreekt voor het eerst in tijden de geruststellende verwachting van een winstgroei van twee cijfers.

Er was meer. Ook Storm voelt Laurus' lijden. Hij is daar inmiddels bijna een jaar president-commissaris; daarvoor gewoon commissaris. Hij heeft zo gezegd alle dieptepunten meegemaakt. Wat zei Storm vorig jaar juli tegen Het Financieele Dagblad na het rumoerige vertrek van weer een Laurus-bestuurder? ,,Ik heb daarover één telefoontje gepleegd.''

Wat zei Storm toen de financiële tv-zender RTL Z hem gisteren vroeg wat de oorzaken zijn van Laurus' problemen? ,,Geen idee''.