Belegger Ahold wil pauze in overnames

De pauze die supermarktconcern Ahold heeft genomen op het gebied van overnames is deels opgedrongen door de grote aandeelhouders van het supermarktconcern. ,,We kregen van grote aandeelhouders signalen om een time out in te lassen en daar luisteren we goed naar'', zo verklaarde financieel bestuurder van Ahold, M. Meurs, gisteren na afloop van de presentatie van de jaarcijfers.

,,Er is een zekere mate van terughoudendheid bij de belegger. Laat er eerst maar weer schaarste in het aandeel komen, horen we van hen: een jaartje consolideren om tot rust te komen'', aldus Meurs.

De nieuwe strategie staat haaks op de expansiedrift van Ahold in de afgelopen jaren. Het moederbedrijf van Albert Heijn en C1000 heeft in vijf jaar de omzet verviervoudigd tot 66,6 miljard euro. En heeft soms werd wel meerdere malen in één jaar een beroep op de kapitaalmarkt gedaan om nieuwe aandelen uit te geven. In Amerika doet zelfs de bijnaam `serial realeaser' de ronde. Meurs verwacht in elk geval dat Ahold dit jaar geen grote acquisities doet.

Vorig jaar september nog haalde Ahold zonder enig probleem 2,6 miljard euro binnen om er de overnames van de Amerikaanse bedrijven Alliant Foodservice en Bruno's Supermarkets mee te betalen. Deze aandelenemissie bleek na 24 uur al twee keer te zijn overtekend.

Ahold had geluk met de timing, want die emissie vond vijf dagen voor de terreuraanslagen in de Verenigde Staten plaats. Meurs: ,,Daarna zagen we een zekere terughoudendheid bij de aandeelhouder. Die is op dit moment ook nog aanwezig. Hoe lang we geen beroep doen op de kapitaalmarkt weten we niet, maar er is door niemand een einddatum opgeplakt. In elk geval tot het eind van dit jaar''. Volgens bestuursvoorzitter C. van der Hoeven komt de relatief rustige periode niet slecht uit. ,,Veel overnames zitten nog midden in het integratieproces. Ook daarom doen we een stapje terug. En zo uitnodigend is de huidige marktomgeving niet.''

Ahold grijpt de stilte aan om vroeger overgenomen bedrijven te integreren en er schaalvoordelen mee te behalen. Daarnaast bouwt het haar huidige winkelformules uit, vooral in Europa en de VS.

ACHTERGROND: pagina 11