Voorkeur Beeldende kunst

Mexico. Een goddelijke reis

De trip die de bezoekers van Mexico. Een goddelijke reis in de Nieuwe Kerk wordt geboden is retorisch knap opgebouwd: de thematisch gerangschikte tocht door de oude culturen van wat in Europa de Nieuwe Wereld heette begint relatief vredig met de reusachtige, maar niet onvriendelijke kop van een Olmeekse krijger (drieduizend jaar oud en vierduizend kilo zwaar). Het laten invliegen van de bijna twee meter hoge kolos is tekenend voor de ambitie van de tentoonstelling, die met 250 voorwerpen een van de grootste ooit is van pre-Columbiaanse Mexicaanse kunst. De in het zuiden van Mexico gevonden Olmeek geeft nog maar eens aan dat de door de in 1521 binnentrekkende Spanjaarden goeddeels vernietigde inheemse culturen in het meso-Amerikaanse gebied op een zeer hoog niveau stonden. De Olmeken en daarna volken als de Maya's, Zapoteken, Tolteken en ten slotte de Azteken waren grote bouwers en hadden een redelijk complexe staatsinrichting. In het eerste deel van de tentoonstelling gaat de reis via de kolossale kop snel naar kleiner, aardig werk: mooie beeldjes van staande, zittende of liggende figuren, potten en pijpen en de eerste godenbeelden. Maar hoe bovennatuurlijker het wordt, hoe bloederiger: een binnenstebuiten gekeerd mensenvel, onthoofdingsrituelen, zelfverminking (voor littekens), schedelvervormingen en piercings. In een volgende vitrine liggen de offermessen die er zo angstaanjagend uitzien dat je er instinctief voor wegduikt. Gelukkig zijn de laatste twee zalen weer iets gemoedelijker, met terracotta dieren en groenten.

Mexico. Een goddelijke reis, t/m 30 juni in de Nieuwe Kerk, Dam, Amsterdam 10-18u, do tot 22u.

Ways Out

Wie in het Centrum voor Beeldende Kunst Stroom de door de Amerikaan Kyong Park verzorgde filmbeelden en video's ziet gelooft zijn ogen niet. Dit moet Kabul zijn. Maar Amerika bombardeert zijn eigen steden op een andere manier. Ways Out is één van het groeiende aantal exposities dat aansluit bij het idee dat kunst de taak heeft tegenwicht te bieden aan de uitbuiting en verloedering van de wereld.

Ways Out, to find the right way in t/m 28 april in Haags Centrum voor Beeldende Kunst Stroom, Spui 193, Den Haag. Di-za 12-17u.

De jonge Rembrandt

Wie waren zijn leermeesters, van wie keek hij de kunst af en wat probeerde hij allemaal uit? De expositie Het mysterie van de jonge Rembrandt in het Rembrandthuis biedt veel interessants: de invloed van historieschilder Pieter Lastman bijvoorbeeld en de samenwerking met leeftijdgenoot Jan Lievens. Behalve een kijk- is dit ook een denk-tentoonstelling, die niet alleen gaat over wat er is opgehangen, maar vooral over wat daaraan voorafging.

Het mysterie van de jonge Rembrandt t/m 26 mei. Museum het Rembrandthuis, Jodenbreestraat 4, Amsterdam. Ma-za 10-17 u, zo 13-17u.

Dromen van Holland

In 1886 zag Claude Monet voor het eerst de bloembollenvelden. Monet was niet de enige buitenlandse schilder die zich in de negentiende eeuw door het Hollandse landschap liet inspireren. Ons land was zeer in trek bij Franse, Duitse, Engelse en Amerikaanse schilders en de expositie Dromen van Holland geeft aan de hand van schilderijen, affiches en illustraties een curieus beeld van de nostalgische manier waarop buitenlandse kunstenaars naar Nederland keken.

Dromen van Holland t/m 12 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17.

En verder

Van Gogh & Gauguin t/m 2 juni in het Van Gogh Museum, P. Potterstraat, Amsterdam. Dag 9-21u, ma do 9-19u; Kees Maks t/m 21 april in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Dick Ket. De martelaar van het marterhaar t/m 15 april in het Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem di-vr 10-17u, za-zo 11-17u; Ilja Repin (1844-1930): het geheim van Rusland t/m 7 april in het Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen di t/m zo 10-17u; Confrontatie t/m 10 maart in Museum Beelden aan Zee, Harteveltstraat 1, Den Haag. Di t/m za 11-17u.