Nedlloyd ontslaat 1.000 man bij rederij

Bij de Brits-Nederlandse containerrederij P&O Nedlloyd verdwijnen 1.000 van de 7.200 banen aan de wal. Ook onder de ruim 2.000 zeevarenden zullen banen vervallen, maar hoeveel is niet bekend. Logistiek dienstverlener Nedlloyd, dat een belang van 50 procent heeft in P&O Nedlloyd, maakte dit vanochtend bekend tijdens de presentatie van fors lagere jaarcijfers. Nedlloyd denkt de eerste zes maanden van 2002 met verlies af te sluiten.

Het Rotterdamse concern behaalde een nettowinst uit gewone bedrijfsuitoefening van 6 miljoen euro, tegenover 50 miljoen euro in 2000. De daling is met name toe te schrijven aan de wereldwijde recessie in de containervaart, die wordt geconfronteerd met overcapaciteit en onder druk staande tarieven. Vooral het voor het bedrijf doorgaans relatief gunstige vierde kwartaal verliep desastreus voor de Brits-Nederlandse rederij, die in deze periode een bedrijfsresultaat van acht miljoen dollar negatief behaalde. Over heel het jaar behaalde P&O Nedlloyd een bedrijfsresultaat van 87 miljoen dollar, tegenover 201 miljoen dollar in 2000.

Als tegenzet heeft Nedlloyd een intensief programma van kostenbesparing, waarmee P&O Nedlloyd eind 2003 op jaarbasis 350 miljoen dollar hoopt te besparen, ingezet. Het naar de beurs brengen van het vijftig procentsbelang in containerrederij P&O Nedlloyd blijft één van de belangrijkste kernpunten in de strategie van het gedecimeerde transportconcern Nedlloyd. ,,Wie in Nedlloyd investeert, doet dat in P&O Nedlloyd. Dat is de boodschap'', verklaarde bestuursvoorzitter van Nedlloyd Haddo Meijer vanochtend tijdens een toelichting op de jaarcijfers van het bedrijf.

Volgens bestuursvoorzitter Meijer is P&O Nedlloyd jaarlijks twee miljard dollar kwijt aan overslagkosten op de terminals en vervoerskosten om de containers bij de klant af leveren. Terwijl de gemiddelde opbrengst van een 20 voetcontainer volgens de Britse directeur Robert Woods met vijf procent is gedaald naar 1.400 dollar. In totaal vervoerde P&O Nedlloyd het afgelopen jaar 3.183900 TEU (1 TEU staat gelijk aan één container van twintig voet)

Luchtvaartmaatschappij Martinair, eveneens voor 50 procent in handen van Nedlloyd, wist zijn resultaten te verbeteren. In 2000 moest Nedlloyd nog 22 miljoen euro op deze deelneming toeleggen. Vorig jaar was dat nog maar 3 miljoen.