Languit liggend televisiekijken in de file

In Genève is vandaag de belangrijkste Europese autobeurs geopend. De oogst bestaat uit dertig nieuwe modellen. Nog altijd prijzen halfblote meiden de auto's aan.

De boodschap van de internationale autofabrikanten op de 72ste Motor Show van Genève is duidelijk: alles gaat voortaan anders. Volkswagen wil niet langer alleen de kampioen van de middenklassers zijn en brengt een peperdure limousine op de markt. Skoda toont haar ambities met een zinnenprikkelende coupé, sportwagenfabrikant Porsche gaat terreinwagens verkopen. Daimler-Chrysler probeert met een super-limousine Rolls-Royce rechts in te halen, Saab doet gek met een sportieve off-road coupé, en het brave Opel verrast met twee smaakvolle middenklassers.

Het verkennen van nieuwe horizonnen leidt soms tot komische taferelen. Op de persdag in Genève bezocht de directie van Renault de stand van buurman Nissan. Sinds de Fransen vorig jaar grootaandeelhouder zijn geworden, bemoeien ze zich intensief met het vormgevingsbeleid van het Japanse merk. Het zorgde op de persdag voor een vrolijk plaatje: tien mannen van middelbare leeftijd die verlekkerd achter het stuur van de Yanya kropen, een hightech discomobiel waarmee Nissan het oudemannenimago probeert af te schudden. De drie housedancers van het Japanse promotieteam keken gniffelend toe.

De salon van Genève is een beurs waar de industrie zich traditiegetrouw van haar beste kant laat zien. De oogst aan `wereldpremières' bestaat dit jaar uit dertig modellen. Van die nieuwe auto's zijn er maar weinig bestemd voor een modaal publiek. Het lijkt alsof de industrie vooral mikt op liefhebbers van terreinwagens, open sportauto's, limousines en 7-persoonsruimtewagens.

Door het overaanbod van luxueuze auto's voor een jong publiek, trekt de Peugeot 307 Sky Wagon extra de aandacht. Met deze stationwagen, die in het verlengde van de voorruit een groot glazen panoramadak heeft, lijken de Fransen na de 206 (momenteel de bestverkochte auto van Nederland) en de gewone 307 (Europees Auto van het jaar) opnieuw een sterke troef in handen te hebben.

Een andere bijzondere Franse auto is de kleine Citroën C3. Na de lompe C5 vijzelt deze reïncarnatie van de 2CV de geschonden reputatie van Citroën als fabrikant van avantgardistische auto's weer enigszins op. Het bolle karretje, dat bijna even hoog als breed is en slechts 3,85 meter lang, biedt opvallend veel binnenruimte.

Dat geldt eveneens voor de nieuwe Opel Vectra, die een veel chiquer uiterlijk heeft gekregen. Vergeleken met zijn voorganger is deze vertegenwoordigersauto op dakhoogte bijna tien centimeter breder. Met een sterkere motor en standaard méér voorzieningen volgt de Vectra ook in andere opzichten de trends. Het basismodel (23.000 euro) is door de uitbreidingen wel 1.800 euro duurder geworden.

Van de wereldwijde economische terugval is in Genève niks te merken. Het wemelt van de auto's die in Nederlandse showrooms al snel een prijskaartje met zes cijfers krijgen. In euro's, voor alle duidelijkheid. Neem de Phaeton, de blikvanger op de stand van Volkswagen. Deze vijf meter lange executive-auto, die wordt gebouwd in een nieuwe fabriek in Dresden, is bedoeld als alternatief voor de Audi A8, een BMW uit de 7-serie en de Mercedes S-klasse.

De Phaeton (op z'n Frans uit te spreken) is een voor Volkswagen-begrippen ongekend luxe auto. Voor de opsomming van de basisuitrusting heeft Volkswagen alleen al drie A-viertjes nodig. Het topmodel heeft een twaalfcilinder motor met 420 paardenkrachten. Ongetwijfeld een fantastische auto, maar zijn statusgevoelige autokopers bereid 130.000 euro uit te geven voor een auto met een Volkswagen-logo op de motorkap?

Bij Daimler-Chrysler weet men hoe belangrijk imago is bij de verkoop van dure auto's. De fabrikant van Mercedes wilde met Rolls-Royce en Bentley gaan concurreren met een auto die ver boven de S-klasse is gepositioneerd. Voor deze moeilijke opgave laat Daimler-Chrysler na een afwezigheid van zestig jaar het legendarische Duitse automerk Maybach herleven. Met veel vertoon werd op de beurs de twaalfcilinder motor van de Maybach Saloon onthuld. De auto zelf schemerde nogal pesterig alleen vanachter een gordijn.

De 5,5 meter lange sedan vervult vermoedelijk alle miljonairsdromen. De twee stoelen achterin kunnen elektrisch worden omgebouwd tot chaises longues en uiteraard ontbreken ook de humidor en de flatscreen-tv niet. Volgens Daimler-Chrysler Nederland namen al vijftien Nederlanders een optie op de zeker 400.000 euro kostende Saloon.

Wat er ook verandert in de auto-industrie, niet de presentatie van nieuwe modellen. Met ouderwetse `pitspoezen' proberen vele fabrikanten in Genève de aandacht te trekken. Naast de nieuwe auto's staan de schaarsgeklede meisjes met hun borsten en billen te schommelen alsof de vrouwenstrijd voor niks is gestreden.

Alleen Mitsubishi doet het anders. Bij de Japanse terreinwagens staat Jutta Kleinschmidt, de eerste vrouw die de woestijnrally Parijs-Dakar won. Ze draagt geen doorkijkblouse maar een safari-shirt vol sponsornamen en kwijt zich lijdzaam van haar taak. De `koningin van de duinen' voelt zich in de Sahara duidelijk meer op haar gemak.