Eindelijk winst Italiaanse NS

Het is eindelijk gelukt. Na 55 jaar heeft de Ferrovie dello Stato, de nationale spoorwegmaatschappij van Italië, een winst geboekt. Over 2001 werd een winst van 20 miljoen euro genoteerd, vergeleken met een verlies van maar liefst 683 miljoen euro in het jaar daarvoor.

Jaloerse blikken van de NS-directie naar Giancarlo Cimoli. Waar NS de winst in 2001 zag halveren. wist de voorzitter van Ferrovie dello Stato het bedrijf voor het eerst in de geschiedenis een winst te bezorgen. Om dit te bereiken waren wel drastische maatregelen nodig. Cimoli, die sinds 1996 aan het roer staat bij het bedrijf, splitste het op in vijf divisies: passagiersvervoer, regionaal transport, infrastructuur, zakelijk vervoer en grote treinstations. Dit was nodig om de maatschappij efficiënter te laten opereren en om de competitie aan te kunnen met andere Europese spoorwegbedrijven.

Ook de andere cijfers van de Italianen zullen pijn doen bij NS. De omzet steeg met 8,1 procent naar 3 miljard euro, de arbeidskosten daalden ruim 20 miljoen euro naar 4,7 miljard euro en de overheid spendeerde 4 procent meer aan het bedrijf in 2001 en investeerde maar liefst 3,3 miljard euro.