Ahold hard geraakt door Argentinië

De financiële problemen in Argentinië raken Ahold harder dan verwacht. Mede door de devaluatie van de peso stagneert de nettowinst van het supermarktconcern over 2001. Het bedrijf sluit niet uit dat Argentinië tot ,,verdere bijzondere lasten'' zal leiden.

Dit heeft het moederbedrijf van Albert Heijn en C1000 vanochtend bekendgemaakt. Het concern legt 214 miljoen euro opzij om de gevolgen van de crisis in Latijns-Amerika op te vangen. In januari dacht het bedrijf, dat samen met een partner eigenaar is van de Argentijnse supermarktketen Disco, nog dat een voorziening van 100 miljoen euro voldoende was. Volgens een zegsman van Ahold is de grotere voorziening ,,uit prudentie'' genomen.

De nettowinst bleef in het afgelopen jaar met 1,11 miljard euro gelijk aan het resultaat van 2000. De winst voor bijzondere lasten en voor de afschrijving van goodwill (overnamepremie) komt in 2001 36 procent hoger uit op 1,5 miljard euro. De omzet van het bedrijf steeg met 29 procent naar 66,6 miljard euro. Zonder het effect van overnames en desinvesteringen namen de verkopen met 6 procent toe.

Aandeelhouders reageerden vanochtend enthousiast op de resultaten. Het aandeel Ahold stond tegen het middaguur bijna 5 procent hoger op 28,60 euro. Wellicht speelt in de positieve ontvangst de prognose van Ahold een rol: voor het lopende jaar verwacht het Zaanse voedingsconcern dat de winst per aandeel met 15 procent stijgt, wanneer valuta-effecten en afschrijving van goodwill buiten beschouwing worden gelaten. In 2001 steeg deze winst per aandeel met 16 procent. Inclusief goodwill en bijzondere lasten daalde de winst per aandeel echter met 17 procent tot 1,25 euro.

In de Verenigde Staten, waar Ahold 60 procent van de omzet realiseert, steeg de operationele winst van de supermarkten met bijna 17 procent tot 1,3 miljard dollar (1,5 miljard euro). De verkopen namen met 11 procent toe. Het negatieve resultaat van de internet-supermarkt Peapod verslechterde in 2001 verder, van 32 naar 48 miljoen euro. Voor de integratie van het pasverworven Alliant (groothandel voor horeca) in dochter US Foodservice heeft Ahold een last van 106 miljoen euro genomen.

In Europa steeg de omzet met 31 procent tot 21,8 miljard euro, hetgeen mede een gevolg was van de overname van het Spaanse Superdiplo. Zonder overnames nam de omzet met 6,7 procent toe. Over de Nederlandse activiteiten, zoals de gang van zaken bij Albert Heijn, Deli XL en dochter Schuitema (C1000), zei Ahold slechts dat er een aanzienlijke omzetgroei was.

In Zuid-Amerika bedroeg de omzet 4,9 miljard euro en was daarmee licht lager dan in 2000. Ondanks de devaluatie in Argentinië en in Brazilië bleef het operationale resultaat met 203 miljoen euro gelijk aan vorig jaar. In Azië bleven de omzet (399 miljoen euro) en het verlies (18 miljoen euro) nagenoeg gelijk.