Megaverlies Vivendi na afschrijving

Het Franse mediaconglomeraat Vivendi heeft gisteren een reuzenverlies bekendgemaakt, dat volgens het concern is te wijten aan afschrijvingen op zijn grote, expansieve overnames eind 2000.

Het nettoverlies over 2001 bedraagt 13,6 miljard euro, het grootste verlies dat een Franse onderneming ooit heeft geleden. Vivendi schrijft voor 15,7 miljard euro af aan overnamepremies (goodwill). De afschrijving heeft betrekking op dochterbedrijf Seagram, de muziek en -filmuitgever, en betaal-tv-zender Canal Plus, die in december 2000 voor respectievelijk 34 miljard dollar en 12,5 miljard euro waren overgenomen. Goodwill is het verschil tussen de prijs die voor een overgenomen bedrijf is betaald en de boekwaarde.

Vivendi zegt met deze massieve afschrijvingen te voldoen aan de strengere Amerikaanse boekhoudregels, waartoe het als beursfonds in New York per 1 april dit jaar zal overgaan. Een gevolg van deze aanpassing is ook dat de schuld van Vivendi met bijna 10 miljard euro zal stijgen tot 33,4 miljard euro. Onder de lossere Franse boekhoudregels kon Vivendi zijn schuld tot nu toe verkleinen met allerlei aftrekposten.

Topman Jean-Marie Messier bagatelliseerde gisteren de betekenis van de afschrijvingen. Het ging om een eenmalige operatie die de kaspositie niet heeft aangetast – de overnames zijn namelijk met aandelen betaald – en geen waarde heeft vernietigd voor de aandeelhouders. Zonder de overnames van Seagram en Canal Plus was Vivendi 5 tot 10 euro per aandeel minder waard geweest, zo haalde Messier schattingen van analisten aan. Onder de Franse regels is Vivendi 47 miljard euro waard, onder de Amerikaanse regels 65 miljard euro, zo beklemtoonde Messier. De koers van het conglomeraat is sinds het begin van dit jaar met een kwart gedaald.

Op het verlieslijdende betaal-tv-bedrijf Canal Plus schreef Vivendi het meest af: 6 miljard euro. Op Seagram, met name op muziekpoot Universal van dit voorheen Canadese bedrijf: 3,1 miljard euro. Op de filmpoot Universal Studios nog eens 1,3 miljard euro en op Cegetel, het mobiele-telefoonbedrijf van Vivendi, ook 1,3 miljard euro. Op het nutsbedrijf Vivendi Environment (drinkwater), dat goed is voor de helft van de operationele winst van het hele conglomeraat, en op het verlieslijdende internetbedrijf werd respectievelijk 0,6 en 0,3 miljoen euro afgeschreven. In 2002 volgen nog eens extra afschrijvingen van 2,6 miljard euro.