Luchtig geklede amazones domineren najaarscollectie

De nieuwe najaarsmode in Milaan blinkt niet uit in durf en creativiteit. De creaties zijn opvallend luchtig voor de winter.

Zo af en toe moeten we onze uitnodiging er even op nakijken tijdens de modeshows in Milaan. Oh ja, najaar/ winter 2002/ 2003. Het is namelijk niet altijd duidelijk, gezien alle luchtige kleding die veel collecties domineert. De flinterdunne chiffonblouses, kanten overgooiers, transparante materialen en lingerie-achtige, combinaties met blote benen in over de knie kousen doen eerder denken aan een warme zomerdag dan aan een grijze dag in november. Het enige dat ontwerpers suggereren om een longontsteking te voorkomen, is een warme jas, in wol, vilt, suède of bont. Bont werd zelfs gebruikt als hartverwarmend accessoire in de vorm van stola's, korte pellerines, bolero's of oversized cols.

De sombere verwachtingen na de dramatische gebeurtenissen op 11 september zijn voor vele Italiaanse ontwerpers niet uitgekomen. Een modehuis als Dolce & Gabbana verwacht zelfs over het afgelopen jaar een winststijging van tien procent.

Maar om nu te zeggen dat de collecties uitblinken in durf en creativiteit? Maar om nu te zeggen dat de collecties uitblinken in durf en creativiteit? De meesten, zelfs een uitbundige ontwerper als Roberto Cavalli, spelen op safe met ingetogen collecties in modderbruin, grijs en warme hersfttinten waar eigenlijk niets op aan te merken is. Behalve dat het allemaal wel erg gewoontjes wordt.

De dromerige hippies van dit voorjaar zijn verdwenen. Daarvoor in de plaats komen hooggehakte amazones gekleed in een beschermend schild van suede, fluweel, wol en bont, soms is het gewoon een om het lijf geslagen schapenvacht bijeengebonden met een koord. De nieuwe najaarsmode lijkt zich te bewegen tussen een folkloristische Alpine-look (denk Heidi in Tirol) en een meer romantische, vintage prinsessenstijl met veel kant, zilver, poederroze en wijnrood.

De enige die haar gevoelens niet vertaalt in zoete romantiek en folklore is Donatella Versace. In haar collecties gebruikt ze stoere denim in plaast van kant, T-shirtstof in plaats van chiffon, en wit, zwart en alle kleuren van de regenboog. Bij Donatella zit alles als gegoten en soms een beetje te strak. Zelf is ze de beste ambassadrice voor haar collecties, getuige de zwarte leren broek en mouwloze top waar ze bijna uit barstte.

Om de shows een beetje op te peppen halen ontwerpers celebreties van stal. Seizoenenlang stal de kleding de show, nu zijn het Sophia Loren (in wit broekpak bij Armani), Kylie Minogue (Dolce & Gabbana), Cindy Crawford (als heerlijk voloptueus model bij Cavalli) en Chelsea Clinton en Destiny's Child bij Versace. En toch helpt het niet. Ook niet als je zoals Cavalli het interieur van een palazzo nabouwt in een kale studio, compleet met kroonluchters, verweerde spiegels en goudgeverfde vloer die zo stroef was dat de mannequins op hun superhoge stilettos er bijna hun nek over braken. De man van de dierenprints, versierde jeans en doorkijkjurken, presenteerde een voor zijn doen keurige collectie met knielange jurken van satijn met subtiele edelstenenprint, kleurige tweed mantelpakjes en dessins die deden denken aan oude wandtapijten.

Dan kun je maar beter iets sobers als een eeuwenoude, dikke boomstronk met geruwde bast in je theater zetten zoals de heren van Dolce & Gabbana. Dat paste uitstekend bij hun simpele collectie bestaande uit nauwsluitende broekpakken in wit en bruin, suede rokken versierd met klinknagels en dunne chiffonblouses met gebreide boorden en volumineuze cols. Of je kiest gewoon voor een kale zaal, zoals Prada, omdat je denkt dat jouw collectie een van de meest bijzondere van het seizoen zal zijn met kokerrokjes in tweed, satijnen blouses met korte pofmouwtjes, korte bomberjacks en lange plisseejurken bijeengebonden met bandjes. Of je creëert een hype door teveel mensen voor je show uit te nodigen, wat Fendi deed. En je laat ze te lang buiten in de regen wachten, zodat het dringen en duwen wordt en je eenmaal binnen slechts een glimp van het steenrode podium met gouden glitter kunt opvangen en de innovatieve bontcollectie. Karl Lagerfeld bedacht voor Fendi slanke, op het lijf gemaakte suede jurken, maar ook lossere jurken van chiffon in grijs en zachtroze met een zilveren laagje. Bij hem geen traditionele bontjassen, maar een cape met ingedraaide rozetten in grijs en zwart of een caramelkleurig, kort jasje met a-symmetrische kraag. Je kunt, tot slot, je publiek ook overspoelen met kleding, zoals Giorgio Armani. Bij hem geen eenzame mannequins op het plankier, maar groepjes van drie, vier die elkaar in een moordtempo opvolgen. Hoe mooi zijn kleding ook is gemaakt is, vooral zijn in Hollywood geliefde avondcreaties, je dommelt er af en toe bij weg. Bovendien komt een collectie met honderd creaties overtuigender over dan met het drievoudige.