Winst Hunter Douglas gedaald

Hunter Douglas (raambekleding en bouwproducten) heeft een teleurstellend jaar achter de rug. De pijn voor het bedrijf, dat wereldwijd de Luxaflex beroemd heeft gemaakt, zat in het laatste kwartaal van vorig jaar toen een opeenstapeling van tegenslagen winst en omzet fors drukten. Door de wereldwijde economische teruggang, een dalend consumentenvertrouwen en de naweeën van 11 september daalde de nettowinst vorig jaar van 145 miljoen euro in 2000 met 16 procent tot 123 miljoen euro. De omzet steeg marginaal, met 2 procent tot 1,73 miljard euro.

De cijfers liggen onder de verwachtingen. Analisten hadden gerekend op een nettowinst van gemiddeld 137,4 miljoen euro. Hunter Douglas moest vanochtend na opening beurs 1,75 procent inleveren op 32,40 euro.

In het vierde kwartaal daalde de winst met maar liefst 48 procent. Vooral in Europa en Noord-Amerika, in 2001 samen goed voor 87 procent van de totale omzet, stonden de resultaten onder druk. Ook liep het rendement op het netto geïnvesteerd vermogen flink terug, van 26,1 procent naar 19,3 procent. Het rendement op het eigen vermogen daalde van 21,7 naar 15,6 procent.

Ook in Australië had Hunter Douglas een moeilijk jaar. De economische omstandigheden in het land waren erg moeilijk, vooral vergeleken met dezelfde periode van 2000. De omzet groeide toen sterk, vooruitlopend op de invoering van de btw en de Olympische Spelen in Sydney. Vorig jaar realiseerde Hunter Douglas in Australië een omzet van 54 miljoen euro, 17 procent lager dan het jaar daarvoor. De omzet in het laatste kwartaal kelderde zelfs met 24 procent, mede veroorzaakt door negatieve wisselkoerseffecten. Ook in Latijns-Amerika daalde de omzet met 1 procent. De omzet in Azië was 9 procent hoger ten opzichte van 2000. Zelfs het laatste kwartaal van vorig jaar werd nog een stijging van ruim vier procent behaald.

Voor Hunter Douglas vormen de moeilijke omstandigheden voldoende aanleiding om geen prognose voor dit jaar uit te spreken. Daarvoor is het economische klimaat te ongewis. Voor het overige is het volgens algemeen directeur A. Kuiper van Hunter Douglas business as usual bij het bedrijf. ,,We hebben naast een aantal acquisities ook afgelopen jaar weer veel geïnvesteerd in productontwikkeling. Onder de winkelketens is Hunter Douglas een begrip.''