Verkoop biologisch voedsel stijgt sterk

Biologisch producten zoals groente, fruit, vlees, zuivel en zelfgemaakt brood verdwijnen uit de sfeer van de speciaalzaak en rukken op in de `gewone' supermarkt. Deze supermarkten hebben vorig jaar voor het eerst meer biologische producten verkocht dan gespecialiseerde natuurvoedingswinkels.

Dat staat het EKO-Monitor jaarrapport over trends en ontwikkelingen op de biologische markt in 2001, dat het Platform Biologica vanmorgen heeft gepresenteerd.

De totale marktomvang van biologische producten is vorig jaar met ruim 23 procent gestegen tot 355 miljoen euro, volgens het rapport. Supermarkten namen 150 miljoen omzet voor hun rekening, een stijging van 36 procent in vergelijking met 2000. De omzet van natuurvoedingswinkels groeide ook, met 16 procent, tot 145 miljoen. De rest van de markt wordt gedekt door biologische slagerijen, verkoop aan huis en boerenmarkten.

Albert Heijn streeft naar een omzetaandeel van biologische producten van 15 procent in 2004. Opvallend is dat consumenten biologische rundvlees verkiezen boven biologisch varkensvlees.

Volgens Platform Biologica is de consumptie van biologische producten onder meer gestegen door de mond- en klauwzeercrisis van vorig jaar. Daarnaast wijst het Platform op de ,,opvallende promotionele activiteiten van Albert Heijn.'' Volgens de organisatie heeft de supermarktketen veel nieuwe consumenten getrokken met speciale actieweken.

Platform Biologica had rekening gehouden met langzamere opmars van bioproducten, omdat de nieuwe formule van Konmar-supermarkten mislukte. Daarin speelde het aanbod van bioproducten een belangrijke rol. Volgens Biologica is het opvallend dat een van de meest succesvolle biologische producten, halfvolle melk van Albert Heijn, 40 procent duurder is dan gewone melk. Volgens andere onderzoeken zou de consument niet meer dan 25 procent extra willen betalen voor biologische producten.

Begin dit jaar bleek dat de groei van de biologische landbouw juist afneemt. Deze landbouw groeide in 2001 maar 8 procent, tegen 14 en 25 procent in voorgaande jaren. Biologica wijt de tegenvallende groei aan onduidelijke regels en de algemene teruggang van de landbouw.