`Fusie BA en KLM nu even niet mogelijk'

Een fusie tussen British Airways (BA) en KLM is voorlopig onmogelijk, omdat nationale verdragen over landingsrechten de luchtvaartmaatschappijen in een ,,wurggreep'' houden, die verdere consolidatie in Europa verhindert. De huidige, bilaterale luchtvaartverdragen tussen regeringen moeten daarom worden vervangen door multilaterale verdragen op Europees niveau.

Dat zegt BA-directeur Rod Eddington, die gisteren in Londen een toelichting gaf op zijn saneringsplannen om het noodlijdende bedrijf volgend jaar opnieuw winstgevend te maken. Zijn uitlatingen staan haaks op recent optimisme in Nederland dat een fusie tussen BA en KLM alsnog haalbaar zou zijn na het mislukken van een samenwerkingsverband op transatlantische routes tussen BA en American Airlines.

Beide maatschappijen schortten in september 2000 hun fusiebesprekingen op omdat ze geen akkoord konden bereiken over de eigendomsverhoudingen. KLM wilde statutair een Nederlands bedrijf blijven om gebruik te kunnen blijven maken van het zogeheten open skies-akkoord dat de Nederlandse regering met de Verenigde Staten heeft gesloten over extra landingsrechten op elkaars grondgebied.

Die vijftig jaar oude ,,geopolitieke realiteit'', waarbij regeringen namens hun (ex-)staatsluchtvaartmaatschappijen bilateraal onderhandelen, leidt tot een ,,impasse'' in een tijdperk waarin de meeste vervoerders zijn geprivatiseerd, zegt Eddington. ,,Er zijn nu maar twee opties: in je eentje proberen te overleven of te gronde gaan. De derde optie, fuseren, is er niet zolang Europa op luchtvaartgebied gefragmenteerd blijft. Amerikaanse maatschappijen hebben die handicaps niet en worden alleen maar sterker'', aldus de BA-topman.

Bij het Europese Hof ligt overigens een omstreden advies van de strekking die Eddington voorstelt. Volgens sommige luchtvaartjuristen leidt dat echter tot chaos en nieuwe problemen in de handelspolitiek met de Verenigde Staten.

vraaggesprek: pagina 13