Opmars Franse auto's in Opelland

Nederland Opelland? De voorliefde voor Duitse auto's begint te roesten. Opel en Volkswagen zijn ingehaald door twee Franse automerken. Renault is op dit moment het bestverkopende automerk van Nederland, direct gevolgd door Peugeot. Het succes van de Franse auto-industrie wordt bevestigd door de Peugeot 206 (zie foto), in januari en februari de bestverkochte auto van Nederland. Vorig jaar stond de Volkswagen Golf op de eerste plaats.

Renault heeft in 2002 met 13.209 verkochte personenauto's voorlopig een marktaandeel van 11,7 procent, een stijging van 2,5 procent ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Het voormalige staatsbedrijf dankt het succes, in een stabiele markt, vooral aan de Laguna, de bestverkochte auto in zijn segment en de op twee na best verkochte auto in Nederland.

De nummer twee, Peugeot, haalde een marktaandeel van 10,4 procent. Op de derde plaats komt het Amerikaanse Ford met 10,3 procent. Het Duitse Volkswagen volgt met 9,5 procent. Opel, de afgelopen 33 jaar marktleider in Nederland, staat na twee maanden met een marktaandeel van 9,4 procent op een vijfde plaats.

De importeur van Opel wijt de tegenvallende verkopen aan een geslaagde inruilactie aan het eind van het vorig jaar en een `run-out' van de Vectra, waarvan binnenkort een nieuw model op de markt komt. ,,De Vectra neemt normaal 20 procent van onze verkopen voor zijn rekening. Veel van onze klanten wachten daarop'', zegt een woordvoerder. De importeur van Opel rekent er nog steeds op het jaar als marktleider af te sluiten. ,,Daar zijn wij zeer optimistisch over. Nederland is nog steeds een Opelland.''

,,Ik weet niet of dat zo is'', reageert de woordvoerder van Renault Nederland. ,,Voor ons is het een uitdaging om nummer één te worden. Maar het is geen doel op zich. Wat we willen is zoveel mogelijk auto's verkopen. En wat dat betreft doen we het nu iets beter dan we hadden verwacht.''