Nederland klaar voor dancezender

Evenementenorganisator ID&T, die grote dancefeesten organiseert, gaat binnen een half jaar een eigen televisiezender oprichten. De televisiezender, die 24 uur in de lucht is, zal ongeveer eenvijfde van de zendtijd videoclips uitzenden. Verder zullen er eigen programma's, series en discussieprogramma's te zien zijn. ID&T organiseert jaarlijks acht grote megafeesten met in totaal zo'n 300.000 bezoekers en heeft al een eigen radiostation op de kabel en twee tijdschriften over de dancecultuur. Ook zijn bij ID&T artiesten, zoals DJ Jean, Marco V. en Johan Gielen in dienst, van wie de muziek onder een eigen label op cd wordt uitgebracht.

Niet alleen de benadering van jongeren, maar ook de geringe aandacht in de overige media rechtvaardigen een eigen zender, vindt Michel de Winter, directeur media ID&T. Het ergert hem dat een verslag over een dancefeest laat wordt uitgezonden en wordt samengevat in een half uurtje, terwijl twee miljoen jongeren geïnteresseerd zijn in uitgaan, dancemuziek en de lifestyle die daarbij past. Cd's en dvd's waren na het Innercity-feest in Amsterdam ,,niet aan te slepen'' en zelfs voor de opbouw van een feest is veel aandacht. Zo blijkt dat de ID&T-website met live-beelden vóór een dancefeest veel vaker dan gemiddeld wordt bezocht. De Winter ontkent niet dat er commerciële motieven achter de oprichting van de tv-zender zitten (,,uiteraard willen we geld verdienen, we zijn een bedrijf''), maar voorlopig verwacht hij verlies. Net als nu bij de radiozender.

Professionele televisiemakers klopten herhaaldelijk bij het mediabedrijf aan met het verzoek een tv-programma te maken over de dancecultuur. Maar gesprekken over de opzet liepen vaak op niets uit. Programmamakers denken vaak ,,traditioneler'' dan ID&T.

De Winter: ,,Wij weten beter dan anderen wat cool is en wat niét cool is. Jongeren willen héél anders aangesproken worden.'' Zelfs muziekzender TMF slaat in zijn ogen niet de juiste toon aan.

Met de toon is weinig mis, reageert Joris van Heukelom, directeur marketing van de zenders MTV en TMF, ,,anders waren wij geen marktleider''. Hij zegt ,,blij'' te zijn met een extra muziekzender, want voor de jongeren is het goed dat er meer te kiezen valt. Al denkt hij wel dat de zender pas een echte concurrent wordt als het programma-aanbod breder wordt dan alleen dance.