`Amerika' kan pijnplek zijn

In onstuimige tijden omarmen beleggers graag defensieve waarden. Afgelopen week presenteerden Heineken en Grolsch de cijfers. Volgende week volgen Ahold en Numico. Heeft Ahold, net als Numico, last gehad van de economische teruggang in de Verenigde Staten?

Je voldoet aan de verwachtingen en, hups, daar gaat je koers omlaag.

Het overkwam Heineken en zijn kleinere concurrent Grolsch. Beide bierbrouwers kwamen woensdag naar buiten met de jaarcijfers, beide fondsen sloten die dag op de beurs lager af. De cijfers kenden eigenlijk weinig verrassingen. Maar naar aanloop van de cijferpresentaties waren de koersen van de twee aandelen al wat opgelopen. Wellicht was de negatieve beursreactie een gevolg van winstnemingen.

Grolsch zag zijn omzet met 6,7 procent toenemen tot 272,6 miljoen euro. De winst van de brouwer steeg 6 procent tot 28,6 miljoen. En nog belangrijker: het bedrijf verwacht voor 2002 een `voortgaande groei' van het bedrijfsresultaat en de nettowinst. Dat moet toch goed nieuws zijn voor beleggers, in tijden waarin het gros van de beursfondsen zich onthoudt van welke uitspraak dan ook over de toekomst.

Ook Heineken verwacht dit jaar opnieuw een verdere groei van de nettowinst en is ook voor de langere termijn optimistisch. Duidelijke redenen voor de ontwikkelingen van de afgelopen dagen van de twee aandelen zijn niet eenvoudig te vinden.

Ahold had zelf vorige week wel al een oorzaak gevonden voor de dalende koers. Op vrijdag 22 februari vloog de koers van het aandeel hard omlaag. Aanvankelijk met 6,9 procent, als gevolg van geruchten. Uiteindelijk sloot het fonds die dag 2,73 procent lager op 27,45 euro. Het was de grootste daling sinds begin januari. Een gerucht had zijn uitwerking niet gemist. ,,Het is schandelijk dat dit soort geruchten in de markt worden gebracht'', reageerde een woordvoerder van het supermarktconcern. Volgens Ahold was het rondzingende verhaal dat Amerikaanse dochterbedrijven bepaalde kleine transacties niet zouden hebben gemeld in de boekhouding niet waar. Ahold haalt ongeveer 60 procent van zijn omzet uit de Verenigde Staten.

Zelfs het degelijke Ahold kan last ondervinden van dit soort geruchten. Het bedrijf maakte weliswaar in januari onverwacht bekend dat er 100 miljoen euro opzij moest worden gezet vanwege de crisis in Argentinië, maar daar is eerder al op gereageerd door de beurs. Het geeft vooral aan hoe onrustig beleggers zijn en hoe groot hun wantrouwen is sinds het losbarsten van het Enron-schandaal, waarbij allerlei boekhoudkundige regels met voeten zijn getreden.

De koers van Ahold stond overigens al een tijdje onder druk, mede dankzij de Argentinië-zeperd, terwijl het bedrijf zelf toch goede vooruitzichten heeft. De Amerikaanse concurrent Kroger heeft daarentegen zijn winstverwachtingen voor het lopende boekjaar al naar beneden bijgesteld als gevolg van een daling van de consumptie in de VS. Het supermarktbedrijf, dat in andere delen van de VS actief is dan Ahold, heeft al een prijzenslag aangekondigd.

Ahold herhaalde niettemin recent nog de voorspelling dat de winst per aandeel over 2001 met ongeveer 15 procent stijgt. Deze stijging is weliswaar exclusief valuta-invloeden, afschrijving van goodwill en eenmalige lasten in verband met acquisities en het compenseren voor de devaluatie van de peso, maar toch. De omzet van Ahold in de Verenigde Staten groeide vorig jaar met 27 procent tot 35 miljard dollar. Volgens de detaillist zijn de effecten van de terreuraanvallen op 11 september beperkt gebleven. Alleen de autonome omzetgroei van de hard groeiende cateringactiviteiten was afgenomen.

Bij deze laatste activiteit willen analisten nog weleens vraagtekens zetten. Gaat het slecht met de economie in de Verenigde Staten, dan gaat men minder naar het restaurant, en zullen horeca-eigenaars minder afnemen van bedrijven als Aholds US Foodservice. Hoe hard Ahold daardoor is geraakt, blijkt donderdag.

Voor voedingsbedrijf Numico heeft de Amerikaanse markt het afgelopen jaar vooralsnog niet veel goeds opgeleverd. Het bedrijf breidde er in 1999 en 2000 fors uit met aankopen van pillenfabrikanten. Het kocht onder meer voor 1,8 miljard dollar Rexall Sundown, een aankoop die waarschijnlijk met zo'n 390 à 446 miljoen euro wordt afgewaardeerd. De Amerikaanse pillendochters draaien minder goed dan was gehoopt, en sinds 11 september blijken Amerikanen minder warm te lopen voor pillen.

Numico maakte in januari al bekend hoe de vlag er bij hangt. De omzet van het concern steeg vorig jaar met 14 procent tot 4,3 miljard euro, vooral door overnames. De autonome groei was 5 procent. Het concern verwacht dat de winst gelijk zal blijven aan die van 2000.

Analisten rekenen gemiddeld op een winst per aandeel (vóór goodwill) van 2,33 euro. Dit is een afname van 4 procent ten opzichte van 2000 (2,42 euro). Voor 2002 verwachten analisten gemiddeld een winst per aandeel van 2,55 euro. Het jaar 2002 zal naar verwachting wederom een moeilijk jaar worden voor Numico. Numico presenteert donderdag de cijfers.