Wärtsilä verder met 440 mensen

Bij de motorenfabriek Wärtsilä blijven 440 van de 810 arbeidsplaatsen behouden. Het Finse concern wilde aanvankelijk de Zwolse vestiging sluiten en alleen een service-afdeling in Schiedam in stand houden. Wärtsilä heeft ingestemd met een alternatief waarbij in Zwolle 275 banen behouden blijven. Voor 370 Zwolse werknemers wordt ontslag aangevraagd. Voor hen wordt een sociaal plan gemaakt. Vakbonden en ondernemingsraad stemmen in met het alternatief. ,,Beter een half ei dan een lege dop'', zegt voorzitter D. Koetzier van de ondernemingsraad in Zwolle. Vakbondsbestuurder H. Wijninga (FNV Bondgenoten) spreekt over 'voortschrijdend inzicht'. ,,De capaciteit van de Zwolse fabriek werd slechts voor eenderde benut. Dan hoef je geen rekenwonder te zijn om te zien dat het bedrijf op termijn in problemen zou komen'', zegt Wijninga.

De markt van scheeps- en krachtmotoren kampt met een structurele overcapaciteit. De fabricage van de twee typen motoren die in Zwolle worden gemaakt, wordt naar het Italiaanse Triëst verplaatst. In Zwolle blijven een serviceafdeling en twee verkoopunits met in totaal 210 werknemers open. Daarnaast wordt er een nieuwe componentenfabriek geopend waar 65 werknemers aan de slag kunnen. De componentenfabriek gaat motorblokken, cilinderkoppen en drijfstangen leveren aan de vestiging van Wärtsilä in Triëst.

De vakbonden zijn hier blij mee omdat met de productie van cilinderkoppen de ontwikkeling van hoogwaardige technologie in Nederland blijft. Wärtsilä neemt niet deel in de nieuwe componentenfabriek, maar garandeert een afname voor minimaal drie jaar. De fabriek, die ook aan andere bedrijven wil leveren, wordt onderdeel van Stibbe Management, een bedrijf dat actief is in de machinebouw en scheepvaartindustrie. Eigenaar P. Stibbe heeft de afgelopen maanden op verzoek van Wärtsilä onderzocht in welke mate er werkgelegenheid in Zwolle behouden kan blijven.

Wärtsilä deed dit onder druk van de vakbonden, ondernemingsraad, toeleveranciers en politiek. Sluiting van de moderne Zwolse fabriek, een investering van 59 miljoen euro, zou niet alleen leiden tot kapitaalvernietiging maar ook, direct en indirect, tot een verlies van 2.000 arbeidsplaatsen in de regio. In het Europees Parlement werden vragen gesteld over de kwestie.