Rabobank gaat ouderen thuis geld brengen

De Rabobank komt in heel Nederland met een nieuwe dienst voor senioren: geld-aan-huis. Tegen betaling van 5,50 euro bezorgt het plaatselijke Rabobank-filiaal voorverpakte pakketten geld, van 50 tot 200 euro. De bank probeert hiermee ouderen tegemoet te komen die problemen hebben met moderniteiten als pinautomaten of internetbankieren.

De nieuwe dienst is een initiatief van enkele filialen die inspelen op een groeiende behoefte onder ouderen, aldus een woordvoerder van de bank, en is overgenomen door de hele bank. Proeven in onder meer de Biesbosch-streek, Den Bosch en Nijmegen verliepen voorspoedig en de belangstelling was groot genoeg om geld-aan-huis landelijk in te voeren. De hoofddirectie van Rabobank Nederland heeft daarom alle filialen opgeroepen de Rabo Cash Service zo snel mogelijk in te voeren.

Rabobank heeft al meerdere projecten achter de rug met ouderenbonden en bejaardentehuizen. Er zijn `knoppencursussen' voor het leren omgaan met de pinautomaat, telefonisch geld overmaken en internetbankieren. Verder heeft de bank in meer dan honderd bejaardentehuizen kleine bankfilialen of biedt het faciliteiten voor het betalen per chipknip. Voor ouderen die wel de deur uit kunnen, maar geld opnemen per pinautomaat te ingewikkeld of onveilig vinden, bestaat er een speciale hulppas, waarmee ze zonder verdere verklaring recht hebben op persoonlijke bediening aan de balie. Met de Cash Service hoopt de Rabobank ook de meest kwetsbare groep, onder wie ook gehandicapten, te kunnen bedienen.

De ouderenbond ANBO staat kritisch tegenover de nieuwe dienst. Volgens woordvoerder J. Zwagermakers kleven er tal van nadelen aan de Cash Service. De dienst is volgens haar ,,te duur en niet flexibel''. ,,Lang niet alle ouderen en gehandicapten kunnen die 5,50 euro servicekosten iedere keer betalen. Daarnaast zitten ze vast aan bezorging van een vast geldbedrag op vaste tijden. Hoe komen ze aan geld als ze het op een onverwacht moment nodig hebben? Dit is voor hen niet de oplossing.'' De ANBO ziet het sluiten van bankfilialen, met als enige vervanging de pinautomaat, als een serieus probleem voor ouderen en gehandicapten. De ouderenbonden, de FNV en de bonden voor slechtzienden hebben hierover deze week een rapport aan minister Zalm en aan de Nederlandse Vereniging van Banken aangeboden.