Quasthoff heeft genoeg van Den Haag

,,Liefdeloos'' noemt de wereldberoemde Duitse zanger Thomas Quasthoff de omstandigheden waaronder hij maandag in de Haagse Dr. Anton Philipszaal een recital gaf.

De zaal was met grote zwarte doeken optisch sterk verkleind, omdat er slechts driehonderd bezoekers waren. De kleedkamer was niet schoon, er was niet eens wat te drinken. `Liefdeloos' staat ook in een brief die de Amsterdamse impresario Theo van den Bogaard van bureau Alferink naar de Philipszaal stuurde. Hij kondigde aan dat de zanger ,,nooit'' meer zal optreden in Den Haag.

Van den Bogaard had het contract voor het optreden van Quasthoff drie jaar geleden gesloten met een stichting die inmiddels niet meer bestaat. Acht maanden geleden werd het contract opnieuw afgesloten met een andere stichting. Van den Bogaard heeft meer slechte ervaringen in de Haagse zaal. In het vorig seizoen kwamen voor de zangeres Birgit Remmert slechts tachtig muziekliefhebbers opdagen. Als ze in Berlijn optreedt, zit de Philharmonie vol.

Het recital dat Quasthoff woensdag gaf in de Kleine Zaal van de Rotterdamse Doelen, werd bezocht door 620 mensen. En morgenmiddag zit de Grote Zaal van het Amsterdamse Concertgebouw vol, wanneer Quasthoff daar tijdens de Matinee op de Vrije Zaterdag een rechtstreeks door Radio 4 uitgezonden recital geeft.

Jeroen Sinnige, voorlichter van het Residentie Orkest dat formeel eigenaar is van de Dr. Anton Philipszaal, bevestigt de treurige toestand rond de kamermuziek in Den Haag, sinds Diligentia als podium is vervallen. Vrijwel niemand voelt zich nog daarvoor verantwoordelijk en van een programmering met kwantiteit en consistente is geen sprake. Gabriël Oostvogel, vroeger directeur van de concertzaal, is sinds 1 november 2000 directeur van Rotterdamse Doelen. Een definitieve opvolger is nog niet benoemd. Ook Bert van den Akker, voormalig directeur van het Residentie Orkest, heeft nog geen definitieve opvolger.

Er wordt nu volgens Sinnige gewerkt aan de oprichting van een Stichting Exploitatie Muziektheater. Die moet meer slagvaardigheid brengen aan het Haagse Spui, waar de concertzaal van het Residentie Orkest (architect: Dick van Mourik) en de theaterzaal van het Nederlands Danstheater (architect: Rem Koolhaas) sinds 1987 tegen minieme kosten in één te klein gebouw zijn ondergebracht. Doel is onder meer een efficiënte organisatie, het wegwerken van achterstallig onderhoud en nieuwe investeringen. Rond 2010 zou een nieuw cultuurcomplex gereed moeten zijn. Maar ook daar zal Quasthoff niet optreden. Zijn `nooit' blijft voor Den Haag `nooit.'

interview quasthoff

pagina 22