NS schrapt nog meer treinen

De Nederlandse Spoorwegen gaan deze zomer opnieuw treinen uit de dienstregeling halen. Van de 5.000 treinritten per dag vervalt dan ruim 11 procent, zo'n 580 treinen per dag. Dat is twee keer zoveel als vorig jaar in de zomer. Sommige treinen worden ingekort.

Het aantal geschrapte treinen komt bovenop het aantal treinen dat NS na de zomer, vanaf september vorig jaar, al uit de dienstregeling liet. In de weekeinden rijden nu al zevenhonderd minder treinen dan een jaar geleden.

Vooral van en naar de grote steden in de Randstad zullen van juli tot september minder treinen rijden. Dit is mede bedoeld om het grote tekort aan treinen en personeel op te vangen, dat in die regio veel groter is dan in de rest van het land. Met name de treinen in de spits zullen het moeten ontgelden.

Volgende week beraden de consumentenorganisaties zich over de adviesaanvraag van NS. Volgens voorzitter R. Schoonveld van reizigersvereniging Rover heeft de NS-directie de aanvraag erg laat en onjuist ingediend. Begin dit jaar maakte NS aan de organisaties bekend dat het 6 procent van alle treinen zou schrappen, ongeveer 300 treinen. Nu blijkt volgens Rover dat dit bijna het dubbele aantal is. ,,De angst bestaat dat het beschikbare aanbod van personeel en materieel bij NS de dienstregeling bepaalt, in plaats van de wensen van de reiziger.''

De strandexpress van Amsterdam naar Zandvoort blijft vooralsnog rijden. NS kreeg vorig jaar veel klachten over het opheffen van de lijn. Volgens NS is het beter om treinen minder vaak te laten rijden maar dan wel op tijd, dan reizigers te treffen met onverwachte storingen en vertragingen.

NS ontkent noch bevestigt details over het nieuwe zomerrooster. Volgens een woordvoerster is het ,,nog te vroeg om daar mededelingen over te doen''. Treinen die uit de dienstregeling worden gehaald tellen overigens niet mee in de punctualiteitsmetingen.

De treinen die eind vorig jaar in de weekeinden zijn geschrapt, zullen in de zomermaanden ook doordeweeks uitvallen. Ook enkele spitstreinen tussen bijvoorbeeld Leiden en Utrecht, Rotterdam en Utrecht, tussen Nijmegen en Arnhem, en tussen Enkhuizen en Amsterdam zullen geheel of gedeeltelijk komen te vervallen.