Winst Nestlé uit reorganisaties

Het Zwitserse Nestlé, het grootste voedingsbedrijf ter wereld met merken als Nescafé, Perrier en Maggi, heeft afgelopen jaar ondanks de vertraging in de economie een `echte groei' behaald van 4,4 procent. Dat percentage, zonder effecten als valutakoersen en overnames meegerekend, was hoger dan analisten hadden verwacht.

Bestuursvoorzitter Peter Brabeck is tevreden over de ,,gezonde en excellente groei'', zo zei hij vanochtend op een persconferentie op het hoofdkantoor in Vevey. De omzet nam in 2001 toe tot 84,7 miljard Zwitserse francs (57,4 miljard euro) en de nettowinst tot 6,68 miljard Zwitserse francs. Zonder het valutaeffect zou de omzet 6,4 procent hoger zijn. Voor komend jaar rekent topman Brabeck op verdere stijging van de winst en omzet. Nestlé profiteerde onder meer van kostenbesparingen. Het concern probeert door drie verschillende reorganisatieprogramma's de efficiëntie te vergroten en de samenwerking te bevorderen tussen de 468 fabrieken die Nestlé heeft in 84 landen.

Vooral de IT-systemen waren sterk verouderd. Mede door de reorganisaties steeg de nettomarge naar een record van 7,9 procent. Nestlé wil met overnames zijn marktposities verder uitbouwen. Eind vorig jaar namen de Zwitsers het diervoedingsbedrijf Ralston Purina en ijsfabrikant Schöller over. Ook kreeg Nestlé alle rechten voor de verkoop van Häagen-Dazs in de Verenigde Staten. Vanochtend maakte het de overname bekend van de Braziliaanse chocoladeproducent Garoto, die een jaaromzet heeft van 310 miljoen Zwitserse francs.