Voorkeur Beeldende kunst

Dromen van Holland

Op zijn derde reis naar Nederland, in 1886, zag de Franse schilder Claude Monet voor het eerst de bloembollenvelden. Verrukt schreef hij aan een vriend: ,,Enorme velden vol bloemen, wonderlijk mooi, maar wel om de arme schilder gek te maken. Het is niet te doen met ons povere palet.'' Monet schilderde verschillende impressies van de Hollandse bloemenzeeën met op de achtergrond molens of enkele zeilscheepjes. Dat hij ondanks zijn `povere palet' toch een overdadige kleurenpracht op het doek wist te brengen, toont het schilderij Bollenveld en windmolens bij Rijnsburg dat nu te zien is op de tentoonstelling Dromen van Holland in het Haags Gemeentemuseum. Monet was niet de enige buitenlandse schilder die zich in de tweede helft van de negentiende eeuw lyrisch uitliet over het Hollandse landschap en zich daar meermalen door liet inspireren. In die tijd was ons land zeer in trek bij Franse, Duitse, Engelse en vooral Amerikaanse schilders die getroffen waren door de pittoreske rivieren, de oude binnensteden en de vissersdorpjes met hun wonderlijke klederdrachten. De expositie geeft aan de hand van enkele tientallen schilderijen, affiches en illustraties een curieus beeld van de nostalgische manier waarop buitenlandse kunstenaars in de tweede helft van de negentiende eeuw naar Nederland keken met. Hoewel de industriële revolutie niet aan ons land voorbij ging, zagen de meeste schilders die van verre naar Nederland trokken een ongerept, ouderwets, idyllisch en ook exotisch landje.

Dromen van Holland t/m 12 mei in het Haags Gemeentemuseum, Stadhouderslaan 41, Den Haag. Di-zo 11-17.

De jonge Rembrandt

Wie waren zijn leermeesters, van wie keek hij de kunst af en wat probeerde hij allemaal uit? De expositie Het mysterie van de jonge Rembrandt in het Rembrandthuis biedt veel interessants: de invloed van historieschilder Pieter Lastman bijvoorbeeld en de samenwerking met leeftijdgenoot Jan Lievens. Behalve een kijk- is dit ook een denk-tentoonstelling, die niet alleen gaat over wat er is opgehangen, maar vooral over wat daaraan voorafging.

Het mysterie van de jonge Rembrandt t/m 26 mei. Museum het Rembrandthuis, Jodenbreestraat 4, Amsterdam. Ma-za 10-17 u, zo 13-17u.

Van Gogh & Gauguin

In 1888 werkten Paul Gauguin en Vincent van Gogh 9 weken samen in het Gele Huis in Arles. Maar of hun korte samenwerking ook een stempel heeft gedrukt op het oeuvre van beide kunstenaars was tot nu toe nauwelijks onderzocht. Op de expositie Van Gogh & Gauguin kun je aan de hand van ruim 100 schilderijen ontdekken wat voor invloed de samenwerking heeft gehad, want in Arles schilderden ze vaak dezelfde onderwerpen: landschappen, interieurs en portretten van dorpsbewoners.

Van Gogh & Gauguin t/m 2 juni in het Van Gogh Museum, P. Potterstraat, Amsterdam. Dag 9-21u, ma do 9-19u.

Ways Out

Wie in het Centrum voor Beeldende Kunst Stroom de door de Amerikaan Kyong Park verzorgde filmbeelden en video's ziet, gelooft zijn ogen niet. Dit moet Kabul zijn. Maar Amerika bombardeert zijn eigen steden op een andere manier. Ways Out is één van het groeiende aantal exposities dat aansluit bij het idee dat kunst de taak heeft tegenwicht te bieden aan de uitbuiting en verloedering van de wereld.

Ways Out, to find the right way in t/m 28 april in Haags Centrum voor Beeldende Kunst Stroom, Spui 193, Den Haag. Di-za 12-17u.

En verder

Dick Ket. De martelaar van het marterhaar t/m 15 april in het Museum voor Moderne Kunst, Utrechtseweg 87, Arnhem di-vr 10-17u, za-zo 11-17u; Kees Maks t/m 21 april en Irving Penn Still Lifes t/m 7 april in de Kunsthal, Museumpark, Westzeedijk 341, Rotterdam. Di-za 10-17u, zo 11-17u; Ilja Repin (1844-1930): het geheim van Rusland t/m 7 april in het Groninger Museum, Museumeiland 1, Groningen di t/m zo 10-17u; Winters van Weleer. Sneeuw en ijs in het Mauritshuis t/m 3 maart in het Mauritshuis, Korte Vijverbeg 8, Den Haag di-za 10-17u, zo 13-17u.