Virgin laat haar Belgische partner vallen

De voorgenomen fusie tussen de Belgische luchtvaartmaatschappijen SN Brussels Airlines en Virgin Express gaat niet door. Wel zetten zij de reeds bestaande samenwerking voort. Dit heeft Virgin Express vanmorgen bekendgemaakt.

Volgens een verklaring van Virgin Express (dochter van Richard Bransons Virgin-groep) zou een fusie de belangen van de beide luchtvaartmaatschappijen niet hebben gediend wegens ,,financiële en culturele redenen''.

Virgin Express onderstreept dat het zijn rol als low cost carrier zal blijven spelen, waarbij het zich zowel op de toeristische als zakenmarkt richt. SN Brusselse Airlines, opvolger van het failliete Sabena, richt zich ook op het duurdere segment van de zakenmarkt. Volgens ingewijden speelt dit cultuurverschil een rol in het afketsen van de fusiebesprekingen. Ook werd men het niet eens over de financiele en zeggenschapsverhoudingen binnen een nieuwe onderneming. Topman Branson van Virgin-groep had eerder aangekondigd 24,5 miljoen euro in SN Brussels Airlines (voorheen DAT) te willen steken. Dat geld zou er nu niet komen. De Nederlandse topman Rob Kuijpers van SN Brussels Airlines verklaarde eerder deze week nog dat hij met gedelegeerd bestuurder Neil Burrows van Virgin Express tot een positief besluit over de fusie was gekomen. De fusie is volgens een woordvoerder van Virgin Express nu afgeketst op het niveau van de aandeelhouders. Het gaat om een ,,gezamenlijk'' besluit van beide partners, aldus Virgin. Volgens de woordvoerder zou ook het besluit van SN Brussels om op Afrika te gaan vliegen een rol hebben gespeeld. Het aandeelhoudersoverleg werd gevoerd door SN-bestuurder Etienne Davignon en Virgin-topman Richard Branson. Kuijpers gaf al eerder aan dat SN Brussels Airlines ook alleen verder kan. SN-bestuurders hadden wel te kennen gegeven dat het vinden van een partner wenselijk is.

SN Brussels Airlines en Virgin Express zetten hun code sharing voort, waarbij zij stoelen voor elkaar op acht Europese vluchten verkopen. ,,Tegelijkertijd blijven ze concurrenten van elkaar'', aldus Virgin's verklaring. In de verklaring legt Virgin Express sterk de nadruk op de sterk verbeterde eigen prestaties in de afgelopen maanden. Zo schommelde de gemiddelde bezettingsgraad in februari rond de 80 procent. Virgin Express, dat onlangs besloot het aantal Europese bestemmingen uit te breiden, verwacht na break-even in 2001 winst voor het tweede kwartaal van dit jaar. ,,Ik ben bijzonder opgetogen met de uitstekende prestaties die ons team bij Virgin Express het voorbije jaar en in het bijzonder de laatste vier maanden heeft neergezet'', aldus Branson. SN Brussels Airlines was vanmorgen nog niet met een verklaring gekomen.