Topman Dewulf weg bij Nedcar

Topman Chris Dewulf stapt na zes jaar op bij autoproducent NedCar. Hij wordt per 1 juli directeur van de Liof, de investeringsbank van Limburg, waar hij topman F. Koelman opvolgt, die op 1 juli met pensioen gaat. Dewulf gaat eind mei al weg bij NedCar. Zelf zegt Dewulf, die 30 jaar actief is geweest in de autoindustrie, dat het ,,tijd is voor een nieuwe uitdaging.'' Volgens Dewulf is dat de belangrijkste reden van zijn vertrek.

Maar een aantal betrokkenen heeft sterk de overtuiging dat dit slechts een deel van het verhaal is. Sinds Mitsubishi, dat op zijn beurt weer wordt gecontroleerd door DaimlerChrysler, mede-aandeelhouder Volvo heeft uitgekocht in NedCar voelde Dewulf zich beperkt in zijn mogelijkheden in Limburg.

In België kreeg hij een prestigieuze onderscheiding omdat hij van de Volvo-fabriek in Genk de meest efficiënte autoassemblage fabriek van Europa had gemaakt. Bij NedCar, waar twee verschillende merken, Volvo en Mitsubishi, op één platform worden gebouwd, herhaalde hij tot op zekere hoogte dat kunstje. Dewulf stelde gisteren bij de aankondiging van zijn afscheid dan ook: ,,Ik heb het sterkste geloof in dit bedrijf. Er is een positie opgebouwd om de toekomst aan te kunnen. Daar heb ik op bijzonder indringende wijze aan bijgedragen.''

Niettemin zijn er op essentiële punten zaken gewijzigd bij NedCar, die Dewulf hebben doen besluiten op te stappen. Volvo-moeder Ford heeft besloten de kleine Volvo's die momenteel in Born worden geproduceerd zelf te gaan bouwen. Ford, de tweede autofabrikant ter wereld, heeft daarvoor zelf voldoende productiecapaciteit. In juli 2004 rolt de laatste Volvo in Born van de band.

Mitsubishi is in het gat gesprongen dat Volvo achterlaat. Vanaf 2004 gaat de Japanse fabrikant twee nieuwe modellen bouwen in Born. Daarnaast wil DaimlerChrysler, dat een controlerend belang heeft in Mitsubishi, een nieuwe Smart gaan bouwen bij NedCar. Met de komst van DaimlerChrysler dreigde de positie van Dewulf echter te ontaarden in die van zetbaas. Topman Jürgen Schrempp van DaimlerChrysler heeft Duitser Dieter Zetsche al als topman geparachuteerd bij Chrysler en zijn ook de twee topmanagers van Mitsubishi Europa inmiddels Duitsers.

De kans is volgens de vakbonden daarom allesbehalve denkbeeldig dat ook de nieuwe topman van NedCar een Duitser zal worden. De bonden wilen nauw betrokken worden bij een opvolger. ,,In 2004 worden in Born nieuwe automodellen gebouwd. Zo'n introductie is een complexe zaak'', zegt bestuurder Bert Keulen van vakbbond De Unie. Zelf denkt Dewulf dat het allemaal wel mee zal valen.

Niettemin zijn de bonden bezorgd. Want de werkdruk gaat bij het bedrijf fors omhoog. De nieuwe Mitsubishi's en Smarts moeten worden geproduceerd met 3.300 mensen. Dat zijn 1.500 werknemers minder dan nu.