Net5 stuwt winst SBS Broadcasting op

Het Nederlandse deel van televisie- en radiobedrijf SBS Broadcasting heeft de omzet het afgelopen jaar sterk zien stijgen in een dalende advertentiemarkt. De omzet van televisiezender SBS6 bleef stabiel, terwijl de omzetten van Net5 en V8 sterk klommen.

Dit aegt financieel directeur A. Kreuzen van SBS Nederland desgevraagd. Vooral Net5, een zender voor vrouwen tussen de 20 en 34 jaar, boekte volgens de SBS-bestuurder goede resultaten. De zender werd vorig jaar, drie jaar na de start, winstgevend en de omzet klom van 35 miljoen euro in 2000 naar bijna 47 miljoen euro het afgelopen jaar. Vlaggenschip SBS6 behaalde een omzet van 86 miljoen euro, hetzelfde bedrag als een jaar eerder. De zender V8, voor mannen tussen 16 en 26 jaar en sinds april vorig jaar eigendom van SBS, boekte een omzet van ruim 10 miljoen euro.

Volgens Kreuzen is vooral Net5 een succes. ,,Het is momenteel de meest winstgevende zender. Het concept slaat aan bij adverteerders.'' Verder zegt de financieel bestuurder tevreden te zijn met SBS6, dat marktaandeel wist te winnen terwijl de advertentiemarkt voor televisie het afgelopen jaar met 6 procent daalde. Volgens Kreuzen zal V8 dit jaar nog verlies draaien maar moet het volgend jaar ,,een kleine plus noteren''. Winstcijfers verstrekt SBS Nederland niet.

De cijfers staan in schril contrast met de moeder van de Nederlandse zenders, het aan de Euronext en Nasdaq genoteerde SBS Broadcasting. Het concern, actief in tien Europese landen, zag het afgelopen jaar het verlies groeien van 91 naar 102 miljoen dollar. De omzet groeide licht, met 1 procent tot 430 miljoen dollar. Volgens het Zweedse SBS beleeft de advertentiemarkt een ,,historisch'' dieptepunt.