Grolsch en Warsteiner werken samen

Grolsch gaat samenwerken met het Duitse Warsteiner. In de Europese biersector wordt steeds meer samengewerkt door kleinere bedrijven om zelfstandig te kunnen blijven.

Bestuursvoorzitter J. Troch van Grolsch, Nederlands derde bierbrouwer, heeft een truc bedacht om zelfstandig te kunnen blijven en toch dezelfde schaalgrootte te verwerven als de grote brouwers. Hij kondigde gisteren een verrassende samenwerking aan met de Duitse brouwerij Warsteiner. In eerste instantie gaan beide brouwerijen alleen samen verpakkingsmaterialen, flessen en grondstoffen inkopen, later wordt de samenwerking uitgebreid naar andere terreinen.

Warsteiner is de grootste niet-beursgenoteerde Duitse brouwerij en in eigen land marktleider. Grolsch, dat gisteren op een omzet van 272 miljoen euro een recordwinst van 28,6 miljoen euro presenteerde, sloot eerder samenwerkingsverbanden met onder meer Bass Brewers (Groot-Brittannië), Miller (Verenigde Staten) en Cereuro (Portugal), maar daarbij ging het vooral om de distributie van Grolsch in de thuismarkten van die partners. Door het aangaan van strategische allianties verwacht Grolsch zijn zelfstandigheid te kunnen garanderen. Het Belgische Interbrew (Oranjeboom, Hoegaarden, Stella Artois) toont immers al jaren sluimerende interesse in een overname van Grolsch.

De samenwerking tussen Grolsch en Wartsteiner moet nog goedgekeurd worden door de Duitse mededingingsautoriteiten. Met een volume van 5,6 miljoen hectoliter en een omzet van 585 miljoen euro is Warsteiner aanzienlijk groter dan Grolsch (2,9 miljoen hectoliter). Bestuursvoorzitter Troch van Grolsch benadrukt dat er ook in de toekomst geen sprake is van een fusie of overname. ,,Beide bedrijven blijven zelfstandig en elkaars concurrenten. Grolsch gaat geen Warsteiner in Nederland verkopen en omgekeerd ook niet.'' Beide partijen hebben een inkoopvolume van 60 miljoen euro. Hierop zijn volgens Grolsch aanzienlijke voordelen te behalen. Ook andere Europese brouwers kunnen zich bij de alliantie aansluiten.

Grolsch richt zijn blik steeds meer op het buitenland. De binnenlandse bierafzet van Grolsch daalde in 2001 met 1,5 procent. Dit komt onder meer door een gestaag dalende belangstelling voor de traditionele beugelfles. Grolsch wil de daling op de Nederlandse markt stoppen door de introductie van speciale bieren en door meer contracten met horecabedrijven af te sluiten. De daling van het binnenlandse bierverbruik is gecompenseerd door een stijging met 18 procent van de buitenlandse verkopen. Met name in Groot-Brittannië (33 procent groei) profiteerde Grolsch van de toenemende vraag naar premiumbier. De Britse activiteiten zijn nu goed voor tien procent van het bedrijfsresultaat. In de Verenigde Staten, in omvang de derde markt voor Grolsch, daalde de afzet met 10 procent door een importeurswissel. In 2002 hoopt Grolsch de afzet in de VS te kunnen verdubbelen.