Een vorkje prikken in New York

Tafelzilver of campingbestek? KPN trekt zich terug op de markten rondom Nederland en verkoopt zijn activiteiten die niet meer passen in de nieuwe zuinige strategie.

Maar, o paradox van de moderne bedrijfsvoering, nu is KPN toch op overnamepad. Zoals elke manager weet: je moet een bedrijf eerst kopen om het weer te kunnen verkopen. KPN wil met een overrompelingsbod EuroWeb van de Amerikaanse schermenbeurs Nasdaq halen.

Kosten: ruim 10 miljoen dollar voor de aandelen die KPN nog niet bezit plus 425.000 dollar voor de onmisbare advocaten, zo blijkt uit de details van het bod die bij de Amerikaanse beurscommissie SEC zijn gedeponeerd.

EuroWeb? Ja, EuroWeb, een aanbieder van internetdiensten in vier centraal-europese landen, waarin KPN al een meerderheidsbelang bezit. KPN wil de firma na een geslaagd bod samenvoegen met Pantel, een Hongaars bedrijf waarin KPN ook de meerderheid heeft. Daarna kan de combinatie in de verkoop, of beter gezegd: opnieuw in de verkoop.

EuroWeb is misschien niet een van de meest bekende KPN-dochters, maar ook EuroWeb snoepte mee van de internethausse. Begin 2000 bereikte de koers een piek van ruim 106 dollar. Nu biedt KPN 2,25 dollar per stuk, een premie op de gemiddelde prijs van de laatste 30 dagen voor het bod van 43 procent.

De afgelopen maanden strompelde EuroWeb over de Nasdaq-schermen. De koers verdween onder 1 dollar en als dat dertig dagen voortduurt verdwijnen de aandelen van de officiële beurs. EuroWeb ging eigen aandelen kopen, maar tevergeefs. Een financiële reorganisatie, waarin vijf bestaande aandelen werden gebundeld in één nieuw effect, hielp de koers wel omhoog.

Toen klaagde de beurs dat de twee KPN-managers in de financiële commissie van raad van commissarissen niet onafhankelijk genoeg waren. Moest EuroWeb weer twee nieuwe vinden.

Ondertussen mislukten KPN's pogingen om het bedrijf te verkopen. Het ene bod was te laag, het volgende was te beperkt, het derde had te veel voorwaarden. Nu heeft KPN er genoeg van. Dan maar zelf. Het concern nam niet de moeite om de directie van EuroWeb vooraf instemming te vragen. Dat scheelt tijd en de aandeelhouders krijgen eerder hun geld, schreef de KPN-acquisitiemanager op de dag dat het bod inging in een brief aan EuroWeb-directievoorzitter Frank Cohen.

Mocht KPN in de verwachte Europese krachtenbundeling onder telefoonbedrijven zelf een keer een overrompelende opkoper op de stoep treffen, dan kan de directie moeilijk zeggen dat zij zulke Amerikaanse toestanden afwijst.