`Chloor Akzo van Hengelo naar Delfzijl brengen'

De chloorproductie van Akzo Nobel in Hengelo moet in zijn geheel worden verplaatst naar Delfzijl. Hengelo kan zich dan toeleggen op de productie van zout, terwijl in Delfzijl een nieuwe chloorfabriek kan worden gebouwd.

Dit schrijven de provincies Overijssel en Gelderland in een brief aan Minister Pronk (Milieu). Het voordeel van de verplaatsing is bovendien dat er minder chloortransporten vanuit Hengelo en Delfzijl naar Rotterdam hoeven plaatsvinden. Akzo Nobel zelf is verbaasd over het plan en ziet er niets in. ,,We hebben in Hengelo een goed renderende fabriek'', aldus zegt een woordvoerder. Minister Pronk (VROM) wil echter af van de chloortreinen die wekelijks vanuit de Akzo-vestigingen in Hengelo en Delfzijl naar Rotterdam rijden. Onder meer in Hengelo en Groningen rijden ze door het centrum, ,,met alle veiligheidsrisico's van dien'', aldus de beide provincies. AKZO Nobel Hengelo produceert 70.000 ton chloor per jaar, waarvan 20.000 ton per trein naar Rotterdam gaat. In Delfzijl wordt jaarlijks 90.000 ton chloor geproduceerd, waarvan 20.000 naar Akzo Rotterdam gaat. In Rotterdam wordt nu 350.000 ton chloor per jaar geproduceerd. Er ligt een aanvraag voor uitbreiding van de capaciteit tot 440.000 ton en in een tweede fase naar 500.000 ton. De lokale vraag naar chloor in de Botlek neemt toe, aldus Akzo. De fabriek in Hengelo stapt in 2010 over op een nieuwe productiemethode en wordt daartoe omgebouwd. De Akzo-vestiging in Delfzijl sluit in 2004 zijn deuren, zo is vorig jaar besloten. Voor de ruim 140 werknemers sloot de directie met de vakbonden een sociaal plan af. Er vallen geen gedwongen ontslagen. Afstoting van de chloorproductie in Hengelo zal naar schatting tussen de 100 en 150 arbeidsplaatsen kosten. Volgens een woordvoerder van de provincie Overijssel levert de ontwikkeling van het ,,Hart van Zuid'' in Hengelo, waar kantoren, bedrijven en winkels komen, 7.000 nieuwe arbeidsplaatsen op.

FNV-districtsbestuurder B. Roodhuizen is slecht te spreken over de gang van zaken en beschuldigt Akzo van het spelen van ,,politieke spelletjes''. Gisteren werden er onder de werknemers van Akzo Hengelo pamfletten uitgedeeld. ,,De mensen zijn het zat dat ze uit de media moeten vernemen dat hun werkgelegenheid in gevaar is. Akzo handelt buitengewoon onzorgvuldig, omdat ze geen informatie geeft.'' Hij geeft toe dat FNV Bondgenoten met ,,een dilemma'' zit. Sluiting van de fabriek in Delfzijl afwenden kan alleen als de chloorproductie in Hengelo stopt. Roodhuizen ontkent echter dat er een tegenstelling is tussen beide vestigingen. ,,Ik vecht voor beide fabrieken. De problemen ontstaan als Akzo geen duidelijkheid geeft.'' De Groninger gedeputeerde J. Boertjens (VVD, Economische Zaken) noemt nieuwbouw in Delfzijl een optie ,,die van alle minnen plussen maakt.''

Boertjens zegt: ,,De fabriek in Delfzijl hoeft niet dicht, de reguliere chloortransporten worden minder en Hengelo kan zich toeleggen op zout.'' De vraag is òf en hoeveel overheidssteun Pronk over heeft voor een nieuwe chloorfabriek in Delfzijl. Boertjens schat de kans ,,op meer dan vijftig procent''. Akzo gaat uitbreiden in Rotterdam, waardoor de chloortreinen niet meer vanuit Hengelo en Delfzijl naar de Randstad zullen rijden.