`Massabedrog' Franse telefonie

`Massabedrog' bedrijven de drie mobiele telefonie-aanbieders in Frankrijk volgens de nationale consumentenbond UFC. In het zojuist verschenen jongste nummer van het UFC-tijdschrift Que Choisir wordt de berekening van de gesprekskosten gehekeld, en kondigt de bond juridische stappen aan tegen de `kartelvorming'. Bovendien is de bond een handtekeningenactie gestart om aanpassingen aan de Europese wetgeving gedaan te krijgen vóór de uiterste datum van september 2003.

Orange, SFR en Bouygues Télécom hanteren bij de berekening van de gesprekskosten alledrie dezelfde minimum-eenheden. Zo wordt voor een gesprek van één seconde het tarief van één minuut gefactureerd, voor een minuut en een seconde betaalt men het tarief van een minuut en dertig seconden, en voor een minuut en 31 seconden het tarief van twee minuten.

Het resultaat is dat de Franse consument voor gemiddeld 25 à 30 procent meer gesprekstijd betaalt dan hij werkelijke verbruik. Wie een contract heeft voor zes uur beltijd per maand kan daardoor volgens de berekeningen van UFC in feite niet langer dan vier uur en 15 minuten bellen zonder een meerprijs te betalen.

De bond eist een berekening per seconde, zoals die in de meeste landen van de EU gehanteerd wordt. Bovendien stapt de bond naar de rechter met een klacht wegens misleiding door Orange en Bouygues Télécom, omdat deze aanbieders adverteren met de slogan ,,Profiteer van vier uur bellen per maand'' terwijl de aangeboden gesprekstijd in werkelijkheid minder is. SFR wordt aangeklaagd wegens `eenzijdige aanpassingen', nadat deze aanbieder in mei 2000 een tariefseenheid invoerde van 15 seconden na de eerste gespreksminuut en deze eenheid in januari 2001 verdubbelde tot 30 seconden.