Heineken wil groeien in Rusland

Bierbrouwer Heineken wil zijn marktaandeel in Rusland de komende drie jaar uitbreiden naar 4 procent, door middel van overnames. Dit zei de aankomende bestuursvoorzitter A. Ruys van Heineken vanochtend.

Ruys, die vanmorgen samen met huidig voorzitter K. Vuursteen de jaarcijfers presenteerde, zei dat de overname van de Russische brouwer Bravo onlangs een ,,eerste stap is in een snel groeiende markt''. Heineken wil de productie van de brouwerij dit jaar al verhogen van 2,5 naar 4 miljoen hectoliter.

Heineken zegt zich behalve op Rusland ook te richten op mogelijke overnames in Brazilië en China. De gesprekken met het Braziliaanse Kaiser, waar Heineken al een belang van 14 procent in heeft, duren volgens Heineken ,,te lang'. ,,Als de overname niet doorgaat dan gaan we op zoek naar andere mogelijkheden daar'', aldus Ruys.

Toch hoeven beleggers niet te rekenen op een agressievere overnamestrategie van het bedrijf. ,,Het kopen van hectoliters is makkelijk. Het kopen van winstgevende hectoliters niet'', zei Ruys.

In Groot-Brittannië gaat de brouwer het Heineken-merk, dat daar het imago heeft van een plat voetbalpils, herpositioneren als het chique `premium'-merk dat het overal in de wereld is, behalve in Nederland.

De nettowinst van Heineken steeg in het afgelopen jaar van 621 naar 715 miljoen euro. Inclusief eenmalige baten voor de verkoop van het belang in de Spaanse hotelgroep NH Hoteles (onder meer het Krasnapolsky-hotel) en een dividend-uitkering van partner Whitbread kwam de winst uit op 767 miljoen.

Het bedrijfsresultaat nam met 22 procent toe tot 1,1 miljard euro, deels door hogere verkoopprijzen. De omzet van Heineken steeg met 13 procent tot 9,2 miljard euro. Bijna de helft daarvan is toe te schrijven aan de consolidatie van Nigerian Breweries en van een aantal drankengroothandels. Ook profiteerde Heineken van de hogere dollarkoers.

Heineken haalt een groot deel van zijn omzet uit de Verenigde Staten. Ondanks de stagnerende groei van de biermarkt in de VS heeft Heineken er meer bier verkocht dan in het jaar daarvoor. Vooral Amstel Light was er een succes. De verkoop daarvan steeg met eenvijfde.

De hogere afzet van Amstel Light in de VS compenseerde de lagere volumes van Amstel in Europa. Daardoor bleef de afzet stabiel op 10,8 miljoen hectoliter. De wereldwijde afzet van het Heineken-merk steeg met 4 procent tot 22,4 miljoen hectoliter. Het totale volume bier was 80,9 miljoen hectoliter, een stijging van 8,3 procent ten opzichte van 2000. Heineken verwacht dit jaar een stijging van de nettowinst te kunnen behalen.