Driest documentaireproject

Bij de aankondiging (vorig jaar december) van het door het Nederlands Fonds voor de Film opgezette project `Docuzone', dat elke week een nieuwe documentaire in tien filmtheaters tegelijk uitbrengt, bleef één aspect van het plan onzeker. Om geld uit te sparen, nee, om de gelijktijdige uitbreng überhaupt mogelijk te maken, worden geen filmkopieën vertoond, maar dvd's van de films digitaal geprojecteerd op een groot doek. De grote vraag was: wat zou de kwaliteit zijn van die digitale projectie?

Uit een persvoorstelling van de eerste twee films van Docuzone en een testvoorstelling voor regisseurs en cameralieden volgt een sombere conclusie. Afhankelijk van de aard van het oorspronkelijke materiaal (film, digitale video of digibeta) en de instelling van de projector (waar volgens experts drie tot vier uur voor nodig is), varieert de beeldkwaliteit van matig tot zeer slecht. In het beste geval ziet de kijker een redelijk lijkende reproductie van de originele film. Vooral contrastrijke beelden en scènes met veel beweging zijn niet om aan te zien.

Door in een vroeg stadium van de technologische ontwikkeling van de bioscoopprojectie, die celluloid lijkt te gaan vervangen door digitale bronnen, al voor de vernieuwing te kiezen, straft Docuzone de filmmakers. De keuze van de openingsdocumentaire, Ger Poppelaars' portret van bioscooptycoon Abraham Tuschinski Het grootste van het grootste, is cynisch: Tuschinski stelde de hoogste eisen aan personeel en materiaal om bioscoopbezoek tot een feest te maken. Het verhaal van zijn opkomst en ondergang kan niet genoeg verteld worden, maar de dvd-projectie van Poppelaars' film stemt dubbel droevig. Niet alleen omdat deze vertoning (in tegenstelling tot de wel degelijk beschikbare filmkopie) de tv-oorsprong van de voor Het uur van de wolf vervaardigde programma onbedoeld benadrukt, maar vooral omdat zo het verschil in mentaliteit tussen toen en nu pijnlijk voelbaar wordt. Het lijkt wel of de close-up van een filmprojector hatelijk gaat verwijzen naar het verleden.

Het grootste van het grootste. Regie: Ger Poppelaars. In 10 filmtheaters (Docuzone).