De vele levens van Q

Quincy Jones (1933) is als de trainer van een topclub, die het tijdens zijn actieve carrière niet verder schopte dan middelmatig voetballer maar vanuit de dug-out anderen tot grote hoogten weet op te stuwen. Hoewel hij absoluut geen onaardig trompettist was en zich in Lionel Hamptons orkest goed staande hield tussen kanonnen als Clifford Brown en Art Farmer, ligt Jones' grote kracht op het vlak van arrangeren en organiseren over de grenzen van genres en disciplines heen. Daarmee werd de man die voor fans en vrienden simpelweg Q heet, een van dé spilfiguren in de Amerikaanse showbizz-wereld.

In een rappe montage van archiefbeelden en interviewfragmenten vertelt de documentaire Quincy Jones, In the Pocket over Jones' groei van solist tot bandleider en arrangeur en vervolgens tot eerste Afro-Amerikaanse vice-president van een platenmaatschappij. Hierna volgde de expansie in de breedte: filmscores en de productie van popmuziek, films en tv-series, met als hoogtepunten Michael Jacksons hitalbum Thriller en de multisterrenballade We are the world. Inmiddels is Jones ook nog eigenaar van hiphopblad Vibe, internet-entrepeneur en initiator van een liefdadigheidsinstelling.

In the pocket maakt keurig inzichtelijk hoe de vele carrières van Q op elkaar aansluiten. Zo wordt de ontwikkeling van zijn zakelijke talent gekoppeld aan de desastreus verlopen Europese tour in 1960 en zijn bemoeienis met film, gestoeld op de burgerrechtenbeweging die in de jaren zestig langzaam voet aan de grond krijgt in Hollywood. Clark Terry wordt geïdentificeerd als de man die hem trompet leerde spelen, de fameuze Nadia Boulanger als zijn mentor in het arrangeren en Count Basie als leraar `tempo en ritme'.

Ondanks de opsomming van wapenfeiten en de afwezigheid van echte muzikale analyse is In the pocket duizend keer beter te verteren dan Listen up, the lives of Quincy Jones (1990), waarin de grootste regelaar in de hedendaagse muziekwereld door een eindeloze stoet beroemdheden de hemel in wordt geprezen. In dit heldenverhaal wordt de keerzijde van het succes onderbelicht, al wordt in ieder geval even gerefereerd aan de twee gestrande huwelijken, fysieke uitputting en het racisme waarmee hij te maken heeft gehad. Misschien kan je ook niet meer verwachten van een portret van een duizendpoot die al tijdens zijn leven de status van cultureel icoon heeft bereikt.

Het uur van de wolf, NPS, Ned.3, 20.30-21.28u.