Euro brengt autoprijzen in Europa niet bij elkaar

De introductie van de euro heeft niet geleid tot een harmonisatie van de autoprijzen in de Europese Unie. De prijsverschillen zijn zowel vóór als na belasting even groot gebleven. Dat blijkt uit rapporten van de Europese Unie en van Eurocarprice.

De autoprijzen in Europa zijn de afgelopen twaalf maanden snel gestegen. De consumentenprijzen gingen met 1,8 procent omhoog, tegen 1 procent de negen maanden daarvoor. Dat becijferde Europrice, een mede door PriceWaterhouse-Coopers gesponsord onderzoeksinstituut dat autoprijzen in 19 verschillende Europese landen vergelijkt.

Als rekening gehouden wordt met de effecten van veranderde modellenprogramma's en valutabewegingen is de opwaartse trend volgens de onderzoekers zelfs nog hoger. Vooral in de duurdere categorieën is sprake van prijsstijgingen van wel 9 procent.

Van de eurolanden hebben Griekenland en Nederland nog steeds de laagste kale prijzen van auto's (de prijs waarvoor de fabrikant aan de importeur levert, dus voor belastingen). In Duitsland liggen de prijzen 8 procent boven het gemiddelde, in niet-euroland Zwitserland zelfs 25 procent. De verschillen tussen de Europese landen zijn zo hoog door de prijspolitiek van de autofabrikanten. De fabrikanten houden rekening met de verschillen in belastingdruk en compenseren die deels door de kale prijzen per land te variëren.

Uit het onderzoek van de Europese Commissie blijkt dat de verschillen binnen Europa soms meer dan 40 procent uiteenlopen. General Motors (Opel, Saab), de Fiat-groep (Fiat, Lancia, Alfa Romeo), PSA (Peugeot, Citroën) en de Volkswagen-groep (Audi, Seat, Volkswagen) zorgen voor de grootste prijsverschillen. BMW, Daimler-Chrysler (Mercedes, Smart, Chrysler) en Ford (Ford, Volvo, Land Rover) houden het minste rekening met de verschillen in belastingdruk. BMW is ook het enige merk dat erin slaagde Europese prijsharmonisatie door te voeren voor een nieuw model. De nieuwe 7-serie is in alle landen van de unie voor belastingen even duur.

De prijspolitiek van de fabrikanten compenseert de verschillen in belastingdruk slechts gedeeltelijk. Uit het onderzoek van Europrice blijkt dat de consumentenprijzen in Europa nog altijd drastisch verschillen. Nergens zijn auto's zo duur als in Denemarken. Vergeleken met buurland Duitsland is een nieuwe auto in Denemarken gemiddeld 82 procent duurder. De Nederlandse consumentenprijzen liggen 13 procent boven het Europese gemiddelde.

Volgens Eurocommissaris Monti (Mededinging), die begin deze maand een plan presenteerde voor méér concurrentie op de automarkt, bevestigen de prijsverschillen dat er voldoende ruimte is voor het nieuwe beleid.

De overkoepelende organisatie van Nederlandse importeurs, de RAI, verwacht dat auto's in Nederland door de euro-harmonisatie snel duurder zullen worden. De nieuwe concurrentieregels maken het mogelijk grootschalig auto's te importeren vanuit landen waar de kale prijzen lager liggen. Zodra handige ondernemers dat doen, trekken de fabrikanten de prijzen voor Europa gelijk, verwacht de RAI-woordvoerder.