Nederland geeft `veroverde' weg terug

Nederland heeft Duitsland vandaag de N274 tussen de Limburgse plaatsen Koningsbosch en Schinveld teruggegeven. De weg maakte deel uit van de gebieden die Nederland na de Tweede Wereldoorlog kreeg als compensatie voor de gevolgen van de Duitse bezetting.

Een van de twee stroken land die na 1945 bij Nederland werden gevoegd, was de Duitse regio Selfkant, een gebied van 41 vierkante kilometer tien kilometer ten oosten van Sittard. In 1963 werd Selfkant als laatste stukje `geannexeerd gebied' aan Duitsland teruggegeven. Daarbij werd een uitzondering gemaakt voor de N274, een door Selfkant lopende weg van 6,5 kilometer die de Nederlandse dorpen Koningsbosch en Schinveld verbindt.

Om Nederlanders in staat te stellen zonder grensformaliteiten tussen de twee dorpen te reizen, werd het beheer van de N274 na 1963 bij Rijkswaterstaat gehouden. Daarom heeft de weg geen zijwegen, wat de bewoners in de omgeving regelmatig tot omrijden dwingt. Bovendien zijn laden, lossen en het afzetten of oppikken van personen langs de weg verboden.

Erg druk is de weg niet: oorspronkelijk zou de verbinding vooral dienen om Noord-Limburgse arbeiders naar de mijnen bij Schinveld te vervoeren, maar die zijn al jaren gesloten. Het akkoord van Schengen, dat de grenzen tussen de meeste landen van de Europese Unie ophief, heeft de speciale status van de weg bovendien praktisch overbodig gemaakt. Dat de weg nu pas wordt overgedragen, heeft volgens voorlichter K. Wu van Rijkswaterstaat Limburg te maken met de tijd die het kost om een internationale overeenkomst aan te passen.

Na de Tweede Wereldoorlog eiste Nederland in eerste instantie grote stukken Duitsland op. Uiteindelijk kreeg Nederland in 1949 twee stukken met in totaal tienduizend inwoners. In 1963 werden ze teruggegeven nadat Duitsland 280 miljoen mark had betaald. Bij de overdracht van de N274 heeft Nederland een financieel belang. Het onderhoud kost de staat jaarlijks rond de 75 duizend euro. Op de weg zullen ook na vandaag speciale regels blijven gelden, zegt Wu van Rijkswaterstaat. ,,Zo mogen er, in tegenstelling tot op de andere Duitse wegen, op zondag vrachtwagens rijden.''