Meier gloedvol in Wesendonck Lieder

Je hoeft haar maar één keer in het theater te hebben gezien om haar nooit meer te vergeten. Niet voor niets geldt Waltraud Meier (1956) als de grootste dramatische Wagner-mezzo van haar generatie, die in rollen als Kundry (Parsifal), Ortrud (Lohengrin) en Isolde ogen en oren verlamt met de zuigende intensiteit van haar timbre.

In Nederland vierde Meier in december als Iokaste in Stravinsky's Oedipus Rex nog successen in de Kerstmatinee van het Koninklijk Concertgebouworkest. Gisteravond vulde haar enorme stem opnieuw de Grote Zaal in de Scena di Berenice van Haydn en Wagners Wesendonck Lieder, die zij in 1998 ook zong op het tienjarig jubileum van Riccardo Chailly bij het Concertgebouworkest.

Het is een opmerkelijk wapenfeit dat Meier na een ruzie in de zomer van 2000 niet meer welkom is op de Groene Heuvel in Bayreuth. Naar verluidt ontriefde het intendant Wolfgang Wagner dat zij ook in Salzburg zong.

Aan haar stem kan de twist in elk geval niet hebben gelegen; die bleek gisteravond door alle registers in een conditie die zowel de krachtigste eruptie als de zachtste fluistering een zinderende, gloedvolle intensiteit verschafte.

Waltraud Meier benaderde ook Haydn met een overtuigend gevoel voor muziekdrama, maar romige subtiliteiten van haar stem kwamen eenvoudigweg beter uit in de Wesendonck Lieder. Van een bijna mystieke schoonheid waren de stille momenten in Stehe still! en Träume, pijlachtig krachtig haar fortissimi in Schmerzen.

De bijzonder subtiele, nergens overtrokken dramatiek die de Wesendonck Lieder hier ademden, werd mogelijk gemaakt door de enthousiast en oplettend spelende Bamberger Symphoniker.

Hun bezoek aan Amsterdam is het op één na laatste station van een elfdaagse tournee met Meier en hun uitzonderlijk begaafde chef-dirigent Jonathan Nott. Met een ooropenende mix van vormgevoel, charisma en contrastwerking genereerde hij helderheid en opwinding in zowel de Wesendonck Lieder als ook Strauss' Till Eulenspiegels lustige Streiche en Mozarts `Jupiter'-symfonie. Het is zeer te hopen dat Nott, die onlangs debuteerde bij de Berliner Philharmoniker, binnenkort ook eens voor het Koninklijk Concertgebouworkest te beluisteren zal zijn.

Concert: Waltraud Meier (mezzosopraan) en de Bamberger Symphoniker o..l.v. Jonathan Nott. Programma met werken van Wagner, Strauss, Mozart en Haydn. Gehoord: 24/2 Concertgebouw, Amsterdam.