Accell verkoopt minder fietsen door slechte weer

Fietsenproducent Accell heeft vorig jaar minder fietsen verkocht. Dit heeft de maker van onder meer Batavus, Sparta en Koga Miyata vanochtend bekendgemaakt toen het de jaarcijfers over 2001 presenteerde.

Dat had volgens het bedrijf te maken met het slechte weer, de mond- en klauwzeercrisis en een afnemend consumentenvertrouwen. In Nederland, goed voor ruim de helft van de afzet van Accell, liep de fietsenmarkt over de gehele linie terug, maar slaagde Accell er desondanks in zijn marktpositie te verstevigen.

De nettowinst kwam uit op 5 miljoen euro, een winststijging van 19 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Een belangrijk deel van het goede resultaat valt toe te schrijven aan de lucratieve overname van de Duitse Winora Groep, in november 2001. Accell verwacht in 2002 een verdere groei van de winst. Op de beurs behoorde het aandeel tot de grootste winnaars. Het aandeel steeg met 7 procent naar 13,25 euro.

René Takens, voorzitter van de directie, lichtte toe dat zijn bedrijf met de acquisitie van Winora een mooie slag heeft geslagen. ,,De overname van Winora was zeer aantrekkelijk, zowel financieel als organisatorisch'', aldus Takens.

Accell kondigde aan dat overnames een belangrijk bedrijfsdoel blijven. ,,Om de concurrentiepositie verder te versterken blijft schaalvergroting van belang. Accell Group zal derhalve ook in de komende jaren actief blijven zoeken naar passende acquisitiekandidaten'', zo heette het tijdens de presentatie van de cijfers. De omzet van Accell steeg in 2001 van 204 naar 206 miljoen euro. In Frankrijk werd vooruitgang geboekt door de gestegen verkoop van duurdere kwaliteitsfietsen.

Accell is inmiddels bezig een deel van de productie te verplaatsen naar goedkopere lonenlanden in Oost-Europa, met name Hongarije. Deze zomer wordt de eerste fabriek in Hongarije in bedrijf gesteld voor de productie van Hercules-fietsen, die voorheen in Duitsland werden gemaakt.

Accell waagt zich niet aan voorspellingen over de marktontwikkeling voor dit jaar, gezien de teruglopende economische groei en een daling in de consumentenbestedingen.