De schoudertas

De damestas is allang geen tuttig, ouwelijk accessoire meer. Jetty Ferwerda signaleert hippe tassen aan jonge schouders.

Ze flitsen voorbij op het station in Den Bosch, bungelend aan de schouder van opvallend veel jonge vrouwen: schoudertassen. Vroeger wilde je als tiener of twintiger niet dood gevonden worden met dit accessoire dat tot het uniform van oude tantes en oma's behoorde, nu lijkt het soms een constant gevecht om in het bezit te zijn van het meest actuele exemplaar.

Het was Coco Chanel die halverwege de jaren twintig van de vorige eeuw de eerste elegante schoudertas voor vrouwen ontwierp: functioneel, vrouwelijk, met een speciaal vakje voor een lipstick en genoeg ruimte voor een portemonnee, bril en poederdoos. Kenmerk van de tas was de vergulde sluiting in de vorm van een dubbele C, de schouderband van schakels en het doorgestikte leer. Het bleef lange tijd dé schoudertas voor vrouwen en bovendien een veel geïmiteerd statussymbool.

Tegenwoordig heeft elk zichzelf respecterend modehuis een tassencollectie, elk seizoen een nieuwe. Tassen zijn, naast schoenen, namelijk niet alleen de smaakmakers van de mode, ze brengen ook heel wat geld in het laatje. Want wie zich geen kleding van een bekend ontwerper kan veroorloven, kan misschien wel een tas betalen. Al is het maar een kleintje.

Het Italiaanse Prada heeft eind jaren negentig de hysterie rondom de schoudertas weer aangewakkerd en de rest volgde, met als gevolg dat elk seizoen sprake is van een nieuwe hype in tassen. Winkelketens als H&M en Zara en warenhuizen als de Bijenkorf en Hema doen hun best die hypes te volgen en interpretaties van nieuwe ontwerpen zo snel mogelijk in de winkel te hebben. En dus lopen vrouwen, van jong tot oud, met goedkope én dure schoudertassen op straat. De echte zijn niet altijd van de nagemaakte te onderscheiden.

Soms is de straat eerder, zoals met de zogenaamde sporttassen met daarop natuurlijk wel het logo van Puma, Nike of Adidas. Soms vindt een tassentrend zijn oorsprong bij een modeontwerper. Maar, zoals Coco Chanel al zei: imitatie is het beste compliment dat je als ontwerper kunt krijgen.

Eén blik op de catwalks leert wat volgend seizoen van onze schouders bungelt. Wacht maar. Komend voorjaar zie je overal de kleurrijke patchworktas van Louis Vuitton of de legertas met losse munitie-vakjes van Christian Dior. Echt of nep.