Achter de wolken schijnt de zon

De weerman weet hoe hij voor een vrolijke stemming in de huiskamer zorgt. Tegen het eind van de volgende week schitteren zomerse temperaturen, luidt zijn voorspelling.

Maar de vrolijkheid is snel verdwenen wanneer de korte termijn aan de orde komt: langdurig storm en hagel.

Verwarrend?

Tegenstrijdig?

Ach, Nederlandse bedrijven doen niet anders. Het lopende jaar bieden ze weinig perspectief, maar op langere termijn krijgt de financiële wereld de boodschap dat zij bestuurders wel ergens op kan afrekenen. Wanneer de spelregels tenminste niet veranderen.

Zie Wessanen. Donderdag maakte het voedingsbedrijf een winstdaling van 20 procent over 2001 bekend en voor het lopende jaar wordt nog eens maximaal 10 procent van het resultaat afgeknabbeld. Maar nu het goede nieuws tot 2007 wordt een gemiddelde winstgroei van 10 procent verwacht.

Als dat wordt gehaald, en niets is zeker bij het wispelturige voedingsbedrijf, dan wordt in 2006 eindelijk de winst van 1995 overtroffen.

Bij Stork kijkt men jaloers naar dit vasthoudende optimisme. Het industriële concern maakte deze week bekend in de rode cijfers te zijn beland. En erger nog: zelfs de doelstellingen voor over drie jaar zijn expliciet bij het vuil gezet. Zo veranderen hoge ambities plotseling in een winstwaarschuwing voor de lange termijn. Dan valt de mededeling van Elsevier deze week nog mee: even de komende zes maanden wat minder, maar daarna weer groei.

Wat hebben expliciete doelstellingen voor zin wanneer het resultaat van menig bedrijf staat of valt met de economische omstandigheden? Dat zal topman Kleisterlee van Philips zich ook wel eens afvragen.

Na het verlies afgelopen jaar van 2,6 miljard euro durft niemand nog bij hem te beginnen over de lange-termijndoelstellingen die hij vorig jaar noemde. Bijvoorbeeld een jaarlijkse winstgroei van 15 procent en een rendement van 30 procent op de bezittingen.

Bestuursvoorzitter Groenink van ABN Amro heeft vorig jaar al schuldbewust zijn ambities ingetrokken. Nee, het resultaat zal niet steeds met 17 procent stijgen, ook niet na de winstdaling met bijna een kwart in 2001. Schrale troost voor Groenink: zelfs de vroeger zo stabiele bank en verzekeraar Fortis kan zijn prognoses nu niet waarmaken.

Nog een troost is dat bijna niemand wél zijn ambities waarmaakt. Bij de geringste tegenvaller blijken de winstdoelstellingen even hol te zijn als het `mission statement' in het jaarverslag. De meeste ondernemingen zijn net zo afhankelijk van de buitenlucht als de weerman.