Lada op weg

Wie een Lada op de weg ziet met een lezende mijnheer op de achterbank weet het direct: weer zo'n trendy topman van een beursgenoteerd bedrijf. Binnen een paar weken heeft bij Corus, Unilever en Stork het noodlot toegeslagen: de lonen van de hoogste leidinggevenden verdwijnen in het vriesvak. De automatische prijscompensatie waar iedere boardroom tegen het einde van het jaar naar verlangde, behoort tot het verleden.

Stork heeft de bevriezing van de topsalarissen in direct verband gebracht met de rode cijfers. Het industriële concern wacht op betere tijden met de bouw van de Joint Strike Fighter.

Voor het Stork-management zijn het toch al geen leuke tijden. Door de bedroevende prestaties op de beurs konden onlangs 87.500 opties worden doorgespoeld, omdat de uitoefenprijs van 19,92 euro zo'n 80 procent boven de huidige beurskoers ligt. En als de koers niet verdrievoudigt, volgen er nog eens 234.000 opties.

Dus moet de arbeidsvreugde maar worden gehaald uit de bonussen voor het management. Hoe hoog of laag die in het verleden waren, wordt niet uit het jaarverslag duidelijk, want over het jaar 2000 wordt alleen de totale salarispost genoemd. Bij Philips maken de winstgerelateerde bonussen meer dan eenderde van de totale beloning uit. Wellicht is dit voor Stork ook het moment om het belang van de prestatiebeloning te verhogen. Fijn dat er vorig jaar al geld opzij is gelegd voor een stevige sanering. Winst mag dus dit jaar wel worden verwacht: kan de Lada weer de garage in.