Friesche Vlag grootste merk

Friesche Vlag is het grootste merk geworden in de supermarkt. De jaaromzet van de producten van dit bedrijf bedroegen vorig jaar 258 miljoen euro. De zuivelgigant verdrong daarmee concurrent Campina en duwde Douwe Egberts van zijn toppositie naar de derde plaats.

Dat blijkt uit een peiling van het vakblad Foodmagazine. Friesche Vlag won nipt van Campina, dankzij de inlijving van Domo en eerder van Coberco. Als Campina de toetjesdivisie Mona zou laten meetellen, laat het Friesche Vlag weer ver achter zich.

De omzetstijging bij de zuivelreuzen – ook die van Campina klom omhoog – is voor een deel te verklaren uit de gestegen melkprijs. Ook worden de producten luxer en duurder, zoals stracciatella-yoghurt of combinaties van fruit met zuivel bij Friesche Vlag. Succesnummers bij Campina zijn slagroomvla, slagroomyoghurt en dubbelyoghurt.

De omzet van Douwe Egberts daalde, ondanks het succes van Senseo Crema (cupjes voor een speciale koffie-automaat). De omzet van traditionele koffie daalde, maar die van oploskoffie steeg sterk. De hoogste nieuwe binnenkomer, op 55, is Bacardi-Martini, dankij het succes van Breezer.